Onderzoek rampenplan na lek wagon
De gemeente Amersfoort laat een onafhankelijk onderzoek doen naar de werking van het gemeentelijk rampenplan. Daarbij wordt ook bekeken hoe de autoriteiten dinsdag hebben gefunctioneerd tijdens het incident met de lekkende treinwagon.
Dat zei loco-burgemeester H. Brink woensdagmiddag op een persconferentie in het stadhuis. Wie het onderzoek uitvoert, is nog niet bekend.
Het optreden van politie, brandweer en gemeente zorgde dinsdag voor onduidelijke situaties en ontevreden reacties van personeel van omliggende bedrijven en inwoners van Amersfoort. Winkeliers in de binnenstad moesten hun zaak sluiten, terwijl het publiek gewoon nog op straat liep. Veel ondernemers hoorden de sirene niet.
De bedrijven rondom het stationsgebied kregen wisselende informatie. Politie, brandweer en gemeente spraken elkaar tegen. In eerste instantie moest het personeel de panden verlaten. Vervolgens moest iedereen weer naar binnen, maar voordat iedereen binnen was, kwam de mededeling dat niemand het kantoor meer in mocht. Ook rond 15.00 uur, toen het sein veilig kwam en kort daarna weer werd ingetrokken, ontstond verwarring.
Bij de gemeente kwamen tussen 13.15 uur en 21.00 uur duizend telefoontjes binnen. Er was veel onduidelijkheid over de situatie bij het openbaar vervoer, over de radiofrequentie waarop de gemeente informatie gaf en over de vraag of mensen nu wel of niet het gebied in konden.
De gemeente Amersfoort stuurt deze week een brief naar al haar inwoners met uitleg over wat er precies is gebeurd en waarom de autoriteiten op deze manier optraden. Zij wijst er met nadruk op dat de bewoners binnen de cirkel van 500 meter en daarbuiten rondom het station niet blootstonden aan de giftige stof acrylonitril. Alleen binnen 30 meter rondom de treinwagon werd een concentratie van de stof gemeten.
Onduidelijk is nog hoe de lekkage kon ontstaan. Ook is niet duidelijk of het treinstel met de spoorketelwagen wel in Amersfoort mocht worden geparkeerd en of de gemeente hiervan op de hoogte was. De treinwagon moest naar Deventer en verder, maar omdat door blikseminslag het treinverkeer in het oosten stillag, bleef de wagon de nacht over in Amersfoort. Een wagenmeester ontdekte het lek dinsdagmorgen bij een routinecontrole.
Ook de Raad voor de Transportveiligheid zegt een onderzoek in te stellen naar de gebeurtenissen in Amersfoort. De raad wil opheldering over de precieze oorzaak van de lekkage en bekijkt of de informatieverstrekking van de gemeente correct verliep.
De Inspectie Verkeer en Waterstaat onderzoekt de lekkage technisch. Die uitslag moet al binnen een paar dagen binnen zijn. Minister De Boer van Verkeer en Waterstaat liet woensdag weten „fors geschrokken” te zijn, maar wil wachten op de resultaten van het onderzoek voordat hij een uitspraak doet over het incident.
De Socialistische Partij en GroenLinks stelden inmiddels kamervragen over de lekkende treinwagon. Het CDA wil een noodwet invoeren voor verbetering van de veiligheid van plaatsen zoals spoorwegemplacementen en opslagdepots voor gevaarlijke stoffen. Desnoods moeten bezwaarprocedures voor burgers, organisaties en lokale overheden worden beperkt, om zo dit soort opslagplaatsen sneller te kunnen verplaatsen, aldus CDA-kamerlid Meijer woensdag.
Volgens het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu (VROM) voldoet het rangeerterrein in Amersfoort aan de veiligheidseisen en heeft het een passende vergunning. Het Rijk trok vorig jaar geld uit voor technische aanpassingen die nodig bleken na een evaluatie, en deze zijn inmiddels uitgevoerd.
Amersfoort wil een grootscheepse lobby beginnen om het aantal dagelijkse transporten met gevaarlijke stoffen op het Amersfoortse spoor drastisch te verminderen. Het krijgt hierbij steun van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). De gemeente verwijst naar eerdere landelijke lobbyacties, die er uiteindelijk voor zorgden dat vanaf 2006 chloortransporten per spoor zijn verboden. Ook stelt de gemeente voor gevaarlijke stoffen die in Nederland aankomen, direct in de haven te verwerken om zo transporten over het spoor te vermijden. „Amersfoort is het beu dat er dagelijks gevaarlijke stoffen door de gemeente worden vervoerd die bij ongevallen grote consequenties voor haar inwoners kunnen hebben. Het risico moet veel kleiner worden”, aldus Brink.