Economie

Studenten Hoornbeeck maken gratis krant

ROTTERDAM - Refl!ts. Onder die naam verschijnt in mei een gratis reformatorische jongerenkrant. De oplage is 80.000 exemplaren.

Redactie economie
31 January 2007 07:33Gewijzigd op 14 November 2020 04:29

Refl!ts -een samentrekking van reformatorisch en flitsend- is een initiatief van de Refl!ts College Company, een bedrijf dat is opgezet door tien studenten van het Hoornbeeck College in Rotterdam. De krant moet „een verantwoord alternatief” zijn voor de bestaande gratis kranten Sp!ts en Metro.„Onze krant is anders”, zegt Lianne Weerheim (17), woordvoerster van de Refl!ts College Company. „We hebben een andere achtergrond en de inhoud van de krant is gericht op een specifieke doelgroep.”

De reformatorische gratis krant in fullcolour verschijnt op 19 mei in een eenmalige oplage van 80.000 exemplaren. De krant wordt verspreid op christelijke en reformatorische scholen voor voortgezet onderwijs en op mbo- en hbo-scholen.

Van de 32 pagina’s van de krant zal de helft uit advertenties bestaan. Volgens Weerheim loopt de advertentieverkoop „redelijk.” De onderneming heeft honderd aandeelhouders die ieder 15 euro inlegden. Op dit startkapitaal draait de studentenzaak. „We hopen onze aandeelhouders straks dividend te kunnen uitkeren.”

Studenten van de opleiding journalistiek van de Christelijke Hogeschool Ede nemen de inhoud voor hun rekening. „Voor jongeren, door jongeren”, aldus Lianne Weerheim. Over de onderwerpen in de gratis krant kan ze nog niet veel zeggen. „Er komt iets in over stages in het buitenland en over entertainment. Daar kijken we als reformatorische mensen toch anders tegenaan.”

Het businessplan van de minionderneming voorziet vooralsnog in een eenmalige uitgave van de Refl!ts. Na de evaluatie in juni wordt overwogen een periodieke uitgave te gaan verzorgen.

Voor het initiatief is de Refl!ts College Company een „strategisch samenwerkingsverband” aangegaan met het Reformatorisch Dagblad. „Iemand van het RD helpt ons met het maken van de krant.”

Aanvankelijk hadden de studenten het plan de krant op de Wegwijsbeurs te presenteren, medio volgende maand in Utrecht. „Dat hebben we niet kunnen redden. Het maken van een krant is toch veel meer werk dan we dachten.”

De College Company van het Hoornbeeck College past binnen het project Jong Ondernemen. Dat biedt studenten de gelegenheid om een schooljaar lang een eigen, echt studentenbedrijf op te zetten en te runnen. Een studentenbedrijf verschilt nauwelijks van een echt bedrijf.

Jong Ondernemen is in 1990 opgericht op initiatief van ABN AMRO, VNO-NCW en MKB-Nederland in nauwe samenwerking met de Kamers van Koophandel en het ministerie van Economische Zaken.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer