Philips verhoogt winst tot 5,4 miljard euro
AMSTERDAM (ANP) - Het elektronicaconcern Philips heeft vorig jaar zijn nettowinst fors weten te verhogen. Dit resultaat bedroeg 5,4 miljard euro tegenover 2,9 miljard een jaar eerder. Dat maakte de onderneming maandagochtend bekend.
De omzet nam 6 procent toe tot bijna 27 miljard euro. In het winstcijfer over 2006 is wel de opbrengst van 4,5 miljard euro van de verkoop van de halfgeleiderdivisie verwerkt.In het vierde kwartaal behaalde Philips een nettowinst van 680 miljoen euro, vergeleken met 332 miljoen euro in dezelfde periode in 2005. De omzet bedroeg 8,1 miljard euro en was daarmee onveranderd. De resultaten zijn fors beter dan analisten hadden verwacht. Het concern was minder kwijt aan belastingen dan een jaar eerder.
Philips heeft een bewogen jaar achter de rug. Het concern heeft zeven overnames gepleegd om zijn positie op onder meer de markt voor medische systemen te versterken. Door zijn chipdivisie grotendeels van de hand te doen, hoopt Philips minder afhankelijk te zijn van de wisselvallige markt voor halfgeleiders. De sterke resultaten in het vierde kwartaal ronden een „druk en succesvol” jaar voor Philips af, zei topman Gerard Kleisterlee.
De divisie medische systemen is een van de speerpunten van de strategie van Philips. In het vierde kwartaal heeft dit onderdeel een bedrijfsresultaat van 311 miljoen euro geboekt. Dat was in dezelfde periode in 2005 267 miljoen euro.
De markt voor consumentenelektronica bleek in het vierde kwartaal lastig. De prijzen van platte televisies staan onder druk wegens de concurrentie. De omzet van de divisie nam dan ook 4 procent af tot 3,2 miljard euro. Het bedrijfsresultaat nam toe van 234 miljoen euro in 2005 tot 259 miljoen.
Philips verwacht ook begin 2007 een „uitdagende” markt voor consumentenelektronica. Desondanks denkt Philips met zijn Ambilighttelevisies, die met lichteffecten tv-kijken aangenamer moeten maken, een sterke troef in handen te hebben.
Het bedrijfsresultaat van het onderdeel van Philips dat huishoudelijke apparaten en producten voor persoonlijke verzorging maakt, daalde licht tot 164 miljoen euro. Dat had mede te maken met hoge reclamekosten en een aantal bijzondere posten. De divisie liet wel groei zien, met een toegenomen omzet.
De lichtdivisie behaalde in het vierde kwartaal een resultaat van 141 miljoen euro, tegenover 157 miljoen een jaar eerder.
Het bedrijfsresultaat van het onderdeel van Philips dat huishoudelijke apparaten en producten voor persoonlijke verzorging maakt, daalde licht tot 164 miljoen euro. Dat had onder meer te maken met hoge reclamekosten en een aantal bijzondere posten. De divisie liet wel groei zien, met een toegenomen omzet.
De lichtdivisie behaalde in het vierde kwartaal een bedrijfsresultaat van 141 miljoen euro, tegenover 157 miljoen een jaar eerder. Ook dit had te maken met een bijzondere post. Alle regio’s waar het onderdeel actief is, lieten groei zien. Vooral in Rusland, China en India ging het goed.
De goede resultaten waren voor Philips reden om de aandeelhouders in 2007 een hoger dividend te geven. De aandeelhouders kunnen 60 cent per aandeel tegemoet zien. Dat was afgelopen jaar nog 44 cent. Het gaat om de sterkste verhoging van het dividend in tien jaar, aldus Kleisterlee.
Philips voorziet verdere groei in 2007, mede dankzij een aantal nieuwe producten. Het bedrijfsresultaat voor belastingen en afschrijvingen zal zeker 7,5 procent groeien. Ook is het concern van plan de organisatie verder af te slanken.