Economie

Verzekeraar informeert klant

AMSTERDAM (ANP) - Nederlandse verzekeraars gaan klanten ongevraagd massaal informatie verstrekken over de status van hun lopende beleggingsverzekering.

19 January 2007 20:12Gewijzigd op 14 November 2020 04:27

Dat blijkt uit een brief van het Verbond van Verzekeraars (VVV) aan minister Zalm van Financiën, die vrijdag is gepubliceerd. De verzekeraars willen daarmee de onrust wegnemen die is ontstaan over de zogenoemde woekerpolissen.Zalm op zijn beurt heeft een duo gevraagd uit te zoeken hoe het best kan worden voorkomen dat er een stroom juridische procedures komt naar aanleiding van de onrust over de polissen.

Het gaat om Jan Wolter Wabeke, de nieuwe ombudsman financiële dienstverlening, en de nieuwe voorzitter Edgar du Perron van de geschillencommissie financiële dienstverlening.

Hun aanstelling volgt op aanbevelingen van de commissie-De Ruiter, die vaststelde dat verzekeraars en tussenpersonen tekortschieten bij het verstrekken van informatie over beleggingsverzekeringen. In veel van die verzekeringscontracten zitten hoge verborgen kosten verwerkt, waardoor de rendementen zwaar tegenvallen.

In de brief aan Zalm laten de verzekeraars weten vanaf begin 2008 consumenten ongevraagd informatie te geven over hun financiële product. Daarin worden ze onder meer geïnformeerd welke waarde de beleggingsverzekering had in 2007. Ook wordt beter uitgelegd hoe kosten in rekening zijn gebracht. Klanten die zich zorgen maken over hun product kunnen desgevraagd eerder worden geïnformeerd, aldus het verbond.

„Het gaat om een gigantische klus. Vergelijkbaar met de invoering van de nieuwe zorgverzekeringswet”, liet een woordvoerder van het verbond vrijdag weten. In Nederland staan er zo’n 6,5 miljoen van zulke polissen uit. „Deze operatie gaat verzekeraars enkele tientallen miljoenen euro’s kosten”, aldus de zegsman.

Of klanten gedupeerd zijn, zal uit de te verstrekken informatie moeten blijken. „In individuele gevallen kan sprake zijn van klachten over het product. Verzekeraars zullen deze serieus nemen en waar nodig tot herstel overgaan”, aldus het verbond.

De woordvoerder zegt dat er sprake kan zijn van schadevergoedingen „als de offerte afwijkt van wat er in werkelijkheid van de polis is terechtgekomen.” Een schatting over de omvang van de schadevergoeding kon hij niet geven.

Het balletje rondom de zogenoemde woekerpolissen ging vorig jaar rollen. Toen liet de Autoriteit Financiële Markten (AFM) zich kritisch uit over bepaalde financiële producten. Hoge verborgen kosten zouden het rendement drukken. Sindsdien liggen de aanbieders onder vuur van de consumenten en de politiek.

Vanuit verschillende consumentenorganisaties klinkt inmiddels de wens tot de oprichting van een staatscommissie, die extra onderzoek gaat doen naar de beleggingsverzekeringen. Maar het VVV wijst die suggestie in de brief van de hand. Van zo’n commissie gaat volgens het VVV een „vertragende werking” uit.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer