Economie

‘Wegomlegging’ voor binnenscheepvaart

In de laatste weken van september krijgen binnenschippers op de Rijn te maken met een ’wegomlegging’. Omdat Rijkswaterstaat werkzaamheden gaat uitvoeren aan de stuw bij Driel, moeten de schippers van en naar Duitsland omvaren via het Amsterdam-Rijnkanaal en de Waal. Lichtkranten boven de rivier waarschuwen voor deze omleiding.

ANP
14 August 2002 09:59Gewijzigd op 13 November 2020 23:44

De stuw in de Nederrijn bij Driel is van groot belang voor de waterhuishouding in Nederland. Het immense complex, dat sinds 1970 bestaat, zorgt voor voldoende vaardiepte in de Nederrijn en de IJssel. De kraan van Nederland, zoals de stuw ook wel wordt genoemd, voorziet echter ook Noord-Nederland van drinkwater. Door openen en sluiten van de stuwdeuren blijft het waterpeil in het IJsselmeer op niveau.

Rijkswaterstaat gaat het elektrische besturingssysteem van de stuwdeuren en het schuifmechanisme vervangen door een hydraulisch mechaniek. Ook komt er nieuwe sluiskolkverlichting. Deze verlichting is het afgelopen jaar uitgeprobeerd in de sluis bij Amerongen en blijkt veel prettiger voor de binnenscheepvaart. Schippers hebben daardoor minder last van verblinding. Tevens hebben zij bij de bediening beter zicht via hun camera’s.

Het hele karwei kost 1,1 miljoen euro. De werkzaamheden duren van 16 tot 30 september.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer