Numico streeft niet langer naar wereldniveau
Voedings- en vitaminebedrijf Numico wil niet langer over de hele wereld actief zijn. Ook is een jaarlijkse winstgroei van 18 procent per aandeel niet meer de maatstaf.
Dat heeft de nieuwe Numico-topman J. Bennink gezegd in een interview in het Financieele Dagblad van maandag. Hij neemt daarbij afstand van zijn voorganger H. van der Wielen, die Numico wilde uitbouwen tot een wereldomspannend bedrijf.
Bennink noemt dat streven van zijn voorganger hoogmoedswaanzin. De nieuwe topman zegt regio’s en accenten te kiezen: „Gezien de spankracht van de onderneming kunnen we niet overal succes hebben.” Voor de winstgroei kijkt hij naar andere voedingsbedrijven: bijvoorbeeld Danone met jaarlijks 12 procent per aandeel.
Numico is bekend van merken zoals Nutricia. Het bedrijf is in ruim honderd landen actief met 28.500 medewerkers. De onderneming presenteert donderdag de halfjaarcijfers.