Binnenland

Nieuwe dienstregeling NS verloopt goed

RIJSWIJK (ANP) - De invoering van de nieuwe dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen (NS) en de streekvervoerders is maandag vrijwel vlekkeloos verlopen.

12 December 2006 10:38Gewijzigd op 14 November 2020 04:21
UTRECHT – Treinreizigers moesten maandag in de spits nog wennen. De nieuwe dienstregeling van de NS leidde nergens tot grote problemen. Vrijwel alle treinen reden netjes volgens het nieuwe spoorboekje. Foto ANP
UTRECHT – Treinreizigers moesten maandag in de spits nog wennen. De nieuwe dienstregeling van de NS leidde nergens tot grote problemen. Vrijwel alle treinen reden netjes volgens het nieuwe spoorboekje. Foto ANP

Het was de eerste werkdag dat de treinen volgens het nieuwe, geheel herziene, spoorboekje reden. Volgens de NS namen zo’n 1,1 miljoen reizigers de trein. De nieuwe regeling werd zondag geïntroduceerd.„Ondanks het regenachtige weer en de drukte op maandag is vandaag gebleken dat ook in de onderliggende structuur geen noemenswaardige fouten zitten”, zei een woordvoerder van de NS maandag.

Grote problemen bleven op de „eerste echte dag van de nieuwe regeling” uit. Volgens de NS was er slechts sprake van een paar schoonheidsfoutjes. Zo waren er in de ochtendspits vertragingen bij onder meer Rotterdam en in Limburg. Ook stonden er bijvoorbeeld twee treinen op perrons te ver uit elkaar, waardoor mensen hun aansluiting niet konden halen.

Ook het streekvervoer luidde dit weekend een nieuwe dienstregeling in, die was aangepast aan de wijzigingen bij de NS. Volgens vervoerder Connexxion zijn de eerste twee dagen van de nieuwe regeling soepel verlopen. Op de Maaslijn tussen Roermond en Nijmegen kampte vervoerder Veolia al meteen met een tekort van achttien treinstellen. Dat tekort wordt de eerste drie maanden van volgend jaar weggewerkt, maar zorgde voor de nodige vertragingen.

De bonden waren tevreden over de nieuwe dienstregeling. FNV Bondgenoten en CNV BedrijvenBond hoorden slechts enkele klachten van hun achterban. Zo zouden hier en daar te korte treinen zijn ingezet, waardoor mensen op het perron moesten achterblijven. Ook pakt het nieuwe rooster voor de ene werknemer beter uit dan voor de andere.

Toch kreeg reizigersorganisatie Rover honderden klachten binnen over de nieuwe dienstregelingen. Slechte aansluiting tussen het streekvervoer en de trein was het grootste euvel. Verder hadden veel klagers opmerkingen over de vervanging van intercity’s door stoptreinen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer