Transavia denkt al verder dan Frankrijk
PARIJS (ANP) - Transavia vliegt pas vanaf volgend jaar vanuit Frankrijk, maar dat weerhoudt topman Onno van den Brink er niet van nu al te lonken naar andere Europese landen.
„We hebben nu niets op de radar, maar ik acht het zeker niet uitgesloten dat we naar andere landen gaan”, zei hij maandag vanuit Parijs.Transavia gaat in ieder geval onder eigen naam vanuit Parijs vakantiebestemmingen aandoen rond de Middellandse Zee, zoals Tunesië en Marokko. Vanaf volgende zomer moeten de eerste vluchten plaatsvinden.
De luchtvaartmaatschappij zal, net als in Nederland, chartervluchten uitvoeren voor reisorganisaties en via internet goedkope tickets verkopen. Daarmee gaat ze de concurrentie aan met onder meer easyJet.
De uitbreiding naar Frankrijk zal de naamsbekendheid van Transavia in Europa goeddoen, denkt Van den Brink. „De vliegtuigen worden in onze kleuren gespoten.” Dat kan een voordeel opleveren als het bedrijf besluit vanuit andere landen te gaan vliegen.
Uitbreiding in het buitenland is essentieel voor Transavia, zei Van den Brink. In Nederland heeft de volledige dochter van Air France-KLM inmiddels zo’n groot marktaandeel voor chartervluchten in handen, dat de mogelijkheden voor verdere expansie beperkt zijn. Daar komt bij dat de laatste jaren de concurrentie van prijsvechters als Air Berlin, easyJet en Ryanair is toegenomen.
De voor Frankrijk bedachte constructie is volgens Van den Brink heel goed toe te passen in andere landen. Transavia krijgt 40 procent van de op te richten Franse vervoerder in handen. Air France krijgt de rest. Dat moet, omdat Transavia alleen dan vanuit het land bepaalde vakantielanden kan aandoen.
Transavia zou bijvoorbeeld in landen kunnen gaan vliegen waar partners van Air France-KLM een sterke positie hebben. Gekscherend noemde Van den Brink Italië. Er doen de laatste tijd weer veel geruchten de ronde over een mogelijke fusie tussen Air France-KLM en Alitalia, de nationale luchtvaartmaatschappij van dat land.
Transavia zou overigens ook kunnen samenwerken met een leverancier van vliegtuigen en cabinepersoneel.
De oprichting van Transavia Frankrijk zal nog een hele klus worden, voorspelt Van den Brink. Omdat de maatschappij aankomende zomer al moet vliegen, is het „kort dag.”
Haast is echter geboden, omdat Air France en Transavia de concurrentie op de Franse markt geen kans willen geven te reageren op de komst van de nieuwe luchtvaartmaatschappij.
Een van de belangrijkste zaken waarover Air France en Transavia zich moeten buigen, zijn de te behalen kostenbesparingen. Transavia kan bijvoorbeeld in Napels, waar zowel de Nederlandse als de Franse tak straks op vliegt, gunstigere contracten voor het onderhoud afsluiten. Ook zal de positie van Transavia in de contractbesprekingen met reisorganisaties sterker zijn.
Transavia Frankrijk zal geleid worden door de Fransman Lionel Guérin. Het bedrijf krijgt zo’n 400 werknemers en zal vanaf 2010 tien vliegtuigen inzetten.