„Christelijk leiderschap begint bij roeping”
GOUDA - Christelijk leiderschap begint bij roeping en de wetenschap dat je verantwoording moet afleggen. Innerlijke afhankelijkheid maakt uiterlijk onafhankelijk en vrij. Die vrijheid in verantwoordelijkheid maakt dat leidinggeven meer is dan een baan. Het is een goddelijk beroep.
Dat zei drs. R. Rottier, directeur van Driestar educatief, donderdag tijdens het seminar ”Kijk eens in de spiegel” in de hogeschool te Gouda.De bijeenkomst voor christenleiders was georganiseerd door Driestar educatief en vakorganisatie RMU. Deze organisaties lanceerden onlangs een kennis- en leerplatform voor christelijke leidinggevenden, Leidraad, waarvan de website (www.leidraadvandaag.nl) donderdag officieel werd gepresenteerd.
Volgens Rottier is de Bijbel „geen managementboek met daarin een exacte definitie van christelijk leiderschap”, maar brengt de Schrift lezers wel in contact met leiders. Christenleiders van nu kunnen zich daaraan spiegelen.
De directeur van Driestar educatief hield de ruim honderd aanwezigen -leidinggevenden uit onderwijs en bedrijfsleven- twee spiegels van Bijbelse leiders voor. „De ene spiegel heet Saul, de andere David. Een gedrevene en een geroepene. De een kon zichzelf niet leiden, en daarom ook anderen niet. De ander leerde zichzelf kennen, liet zich leiden door God en werd zo geschikt gemaakt voor het leiderschap.”
Volgens Rottier zit Saul ons in ons bloed. „Een gedrevene vindt alleen voldoening in prestaties, en daarmee zoekt hij waardering. Gedreven mensen zien alles als hun bezit. Zij willen vasthouden, koste wat kost. Hun positie, hun macht, hun status.”
Wil iemand een goede, christelijke leider zijn, dan moet deze Saul worden vernietigd, aldus Rottier. „De kwaliteit van een geroepene is dat hij zichzelf ziet als rentmeester. Diens taak is eenvoudigweg het beheren van iets totdat de eigenaar terugkomt en het overneemt.”
Rottier betoogde dat het gedrag van een leider op het moment dat het tegenzit, laat zien wie hij eigenlijk is. „Dan blijkt of die persoon innerlijk rijk of arm is. Saul was van God gekozen en gezalfd tot koning, maar innerlijk was hij arm. Hij diende zichzelf. Niet de Heere. David zocht juist de wil van God. Niet naar macht.”
Rottier riep de aanwezigen op te bedenken in welke spiegel zij zichzelf terugzien. „Wat doe je als er bijvoorbeeld problemen zijn in je bedrijf of in je team? Zoek je dan zo snel mogelijk naar slachtoffers om hen de schuld te kunnen geven? Of ga je bij jezelf te rade met de vraag wat er aan jouw leiderschap schortte?”
Hoogleraar bedrijfsethiek aan de Rotterdamse Erasmus Universiteit Rotterdam en directeur bij KPMG prof. dr. M. Kaptein gaf in een interactief programma aan dat het voor christelijke leidinggevenden belangrijk is dat ze zichzelf, hun zaak en vooral hun dilemma’s kennen. „Dilemma’s fungeren als lakmoesproef. Ze zijn een testcase waar je voor staat. Ze ontrafelen, testen en vormen je normen en waarden.”
Onder leiding van RMU-voorman P. Schalk debatteerden B. Visser, directeur van de Erdee Media Groep, en CDA-voorzitter M. van Bijsterveld over de praktijk van christelijk leiderschap.