Economie

Campagne moet krimp margarinemarkt keren

ROTTERDAM (ANP) - Binnen twee tot drie jaar moet de decennialange krimp van de markt voor margarine worden gestopt.

9 November 2006 12:18Gewijzigd op 14 November 2020 04:16

Dat is het doel van het voedingsmiddelenconcern Unilever (Becel, Blue Band) en het Voorlichtingsbureau Margarine, Vetten en Oliën (MVO). Ondanks een aantal nieuwe productvarianten die Unilever dit jaar introduceerde, is het niet gelukt de daling van de margarineconsumptie tot staan te brengen. Het marktaandeel van Unilever in margarines bedraagt meer dan 50 procent.„We denken dat het nu wel lukt”, aldus Gaby Vreeken van Unilever woensdag tijdens een presentatie in Rotterdam. „Nadat we in 2000 Becel pro.active in de markt hebben gezet, is er eigenlijk weinig meer gebeurd. We hebben lijdelijk toegezien hoe de markt kromp. Dat rekenen we onszelf aan. Daarom hebben we dit plan ontwikkeld.”

Het voedings- en wasmiddelenbedrijf bedacht een aantal vernieuwingen. Zo denkt het aan margarine die het cholesterol verder verlaagt. Deze eigenschap heeft Becel pro.active al. Verder overweegt de onderneming producten die de functie van bloedvaten verbeteren, margarine die de weerstand verhoogt margarine en de ontwikkeling van artikelen die de werking van de hersenen bevorderen.

Het voorlichtingsbureau MVO begint de komende weken met een campagne die tot het einde van 2008 duurt. Er komt niet alleen reclame op televisie, maar ook in bladen. Een woordvoerster van het voorlichtingsbureau wilde niet zeggen hoeveel geld het in de promotie steekt.

Voor beide organisaties wacht een flinke klus. Sinds ongeveer twintig jaar daalt het gebruik van margarine. Nederlanders ontbijten niet alleen anders, zoals met ontbijtdrankjes, maar ook minder. En consumenten bakken en braden steeds vaker met olijfolie.

Vreeken wil geen exacte datum noemen waarop de omslag moet zijn bereikt. „Dat is moeilijk en dit plan neemt veel tijd in beslag. We willen ons minder op merken concentreren en meer op de productgroep zelf. We willen mensen leren hoe ze moeten bakken en wanneer ze margarine moeten gaan smeren. Dat is een andere benadering dan voorheen. Verder zijn we van plan onze budgetten met 20 procent te verhogen. Dat praat ik over vele miljoenen euro’s.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer