Docent vertelt uit de praktijk
Titel: ”Eerste hulp bij didactische ongelukken. Voor professionals in onderwijsorganisaties”
Auteur: René van Kralingen
Uitgeverij: Bohn Stafleu Van Loghum, Houten, 2006
ISBN 90 313 4752 3
Pagina’s: 200
Prijs: € 24,50.
Voor een leraar is elke dag weer anders. En elke leerling ook. René van Kralingen, docent in het hoger beroepsonderwijs, beschreef en evalueerde 54 voorvallen uit zijn dagelijks werk. In alle openheid geeft hij zijn ervaringen weer, zowel positieve als negatieve. Ervaringen met collega’s, met studenten, met de schoolleiding. Zijn verhalen gaan over een eenzame inwerkperiode, foute werkvormen, lesvoorbereidingen die niet ten uitvoer worden gebracht, lastige studenten, al te grote belangstelling van docenten voor studentes, onbeoordeelbare toetsen en weinig transparante eindbeoordelingen.
Van Kralingen voelt zich verantwoordelijk voor de resultaten van zijn studenten, ook al dragen die in het hbo in hoge mate zelf de verantwoordelijkheid. Daardoor stelt hij hoge eisen aan zichzelf.
Niet alles loopt zoals verwacht werd en dan is het goed jezelf een spiegel voor te houden. „Ik heb de neiging om ongezond lang stil te blijven staan bij ervaringen die mij niet tevreden stemmen”, schrijft Van Kralingen. „Steeds vaker realiseer ik mij dat alleen terugblikken op gebeurtenissen weinig zinvol is. Ik moet ook actie ondernemen.”
Aan elk voorval verbindt hij dan ook een aantal praktische tips voor collega’s. En voor zichzelf.