„Trein moet inspelen op langere mensen”
UTRECHT (ANP) - De overheid moet bij de aanschaf van bussen, trams en treinen rekening houden met de toenemende lengte van Nederlanders.
Dat pleidooi hield Peter Bont van de Klup Lange Mensen zaterdag tijdens de jaarlijkse bijeenkomst in Utrecht. Dit keer ging de vergadering van de club voor vrouwen boven de 1,80 meter en mannen boven de 1,90 meter over mobiliteit.„We zijn het langste volk ter wereld en we worden steeds langer”, zei Bont. „Als de overheid voor het openbaar vervoer materieel aanschaft, zit je daar tien jaar of langer aan vast. Tegen die tijd zitten zeker een half miljoen mensen krap of te krap in de trein.”
Bont, zelf 2,11 meter, neemt de dubbeldekkertreinen van de NS als voorbeeld. „Je kunt daar als lang persoon nergens staan, behalve in de hal. Als je probeert te gaan zitten, passen jouw benen bijna nooit tussen de benen van degene tegenover je.”
Volgens de Klup Lange Mensen moet er in het openbaar vervoer minimaal een aantal plaatsen voor lange personen beschikbaar zijn. Al is het maar om te zorgen dat lange mensen niet allemaal de auto induiken. „Jongens van een jaar of achttien zijn gemiddeld 1,85 meter. Die zitten krap in de trein en leren dus van jongs af aan dat reizen per openbaar vervoer niet prettig is. Zodra zij een rijbewijs en geld hebben, kopen ze een grote auto en laten ze het ov links liggen.”
De Klup Lange Mensen heeft 2000 leden. In Nederland zijn 800.000 mensen die omschreven kunnen worden als lang persoon. Het is niet voor het eerst dat de club een pleidooi houdt voor preventieve aanpassingen. Een aantal jaar geleden voerde de vereniging actie voor het verhogen van deuren van nieuwbouwhuizen. Deuren zijn nu 2,20 meter hoog in plaats van de traditionele 2 meter.