Eurotunnel start met schuldsanering
PARIJS (ANP/RTR) - Het bestuur van Eurotunnel, de in financiële problemen verkerende exploitant van de spoortunnel onder het Kanaal, heeft ingestemd met een herstructureringsplan om een bankroet af te wenden.
Dat maakte topman Jacques Gounon donderdag bekend. Eurotunnel gaat gebukt onder een schuld van 9 miljard euro.Het plan voorziet in de oprichting van een nieuw bedrijf dat begin volgend jaar een bod uitbrengt op de aandelen Eurotunnel. De bestaande aandeelhouders krijgen een belang van minimaal 13 procent in het nieuwe bedrijf.
De schuldeisers van Eurotunnel moeten voor het einde van november in meerderheid instemmen met het plan. Zo niet, dan gaat de Frans-Britse tunnelexploitant failliet, waarschuwde Gounon.
Om de schuldsanering te financieren sluit het nieuwe bedrijf, dat Groupe Eurotunnel gaat heten, bij een consortium van banken een lening af van 4,2 miljard euro. Ook zal het voor 1,9 miljard euro converteerbare obligaties uitgeven.
Een rechtbank in Parijs verleende Eurotunnel begin augustus bescherming tegen zijn schuldeisers, zodat het bedrijf zich op de aanpak van de schuldenlast kon richten. De onderneming kreeg daar zes maanden de tijd voor.
In mei gingen de belangrijkste schuldeisers, Goldman Sachs, Barclays en Macquarie Bank, al akkoord met een halvering van de schuld. De kleinere schuldeisers verwierpen dit plan, omdat ze naar eigen zeggen onvoldoende worden gecompenseerd. Zij zullen in het nieuwe plan worden gecompenseerd met obligaties en contanten.
De problemen bij Eurotunnel zijn ontstaan doordat de kosten voor de aanleg van de onderzeese spoorverbinding tussen Frankrijk en Groot-Brittannië in de jaren tachtig en negentig enorm uit de hand gelopen zijn. Bovendien werd de tunnel met vertraging in gebruik genomen en is het aantal mensen dat er gebruik van maakt, altijd achtergebleven bij de verwachtingen.