„Consument ziet gevaren internet niet”
DEN HAAG (ANP) - De meeste internetters zijn zich onvoldoende bewust van de gevaren op het wereldwijde web. Twee derde van de consumenten denkt wel op de hoogte te zijn van de risico’s van surfen op internet, maar na doorvragen blijkt dat ze vaak niet weten hoe ze zich moeten beschermen.
Dat blijkt uit donderdag gepubliceerd onderzoek van de Consumentenbond. De belangenvereniging heeft zo’n 1500 mensen gevraagd naar hun ervaringen op internet.Ongeveer 62 procent van de internetters heeft het afgelopen jaar een probleem met de veiligheid van zijn computer gehad, aldus de Consumentenbond. Het gaat dan om gevallen van ongewenste reclame via e-mail tot diefstal van bijvoorbeeld geld van een digitale bankrekening.
Het is onverstandig de beveiliging van personal computers over te laten aan de consumenten zelf, vindt de Consumentenbond. De gemiddelde consument kan de ontwikkelingen op het gebied van virussen en andere bedreigingen niet bijhouden.
Providers en softwarebedrijven moeten verantwoordelijk worden voor de beveiliging. Daarvoor moeten normen komen, waarop de branche kan worden afgerekend. Als iemand dan last heeft van bijvoorbeeld virussen, moet hij zijn geld van de virusbestrijder kunnen terugkrijgen.
Toezichthouder op de telecombranche OPTA zou volgens de bond moeten controleren of bedrijven wel genoeg doen om internetters te beschermen. Voorzitter Chris Fonteijn van de OPTA zei gisteren tijdens een congres in Den Haag dat de waakhond nu onderzoek doet naar de maatregelen van internetproviders en softwareleveranciers. Als daaruit blijkt dat ze te weinig ondernemen, kan de OPTA tot beboeting overgaan.
Internetproviders en softwareleveranciers bieden volgens de Consumentenbond te weinig bescherming. Zes van de tien onderzochte providers laten meer dan een op de tien virusmails door. Onacceptabel, meent de bond, want mensen verwachten veilig te zijn. Alleen Casema, Multikabel en Tiscali houden alle virussen tegen.
Ook spamfilters laten te wensen over, stelt de Consumentenbond. Zo laat de filter van Casema zes op de tien ongewenste mails door. Bij XS4ALL komt 30 procent van de reclame in de inbox van het e-mailprogramma terecht. Daar komt bij dat veel providers draadloze netwerken standaard onbeveiligd afleveren. Vreemden kunnen dan gemakkelijk gebruikmaken van deze internetverbinding. Alleen UPC denkt aan de beveiliging.
Microsoft, KPN en UPC zeiden al veel te doen om de consument te beschermen. Maar de internetter mag niet „ontslagen worden” van zijn eigen verantwoordelijkheid, verwoordde directeur Theo Rinsema van Microsoft de mening van de drie ondernemingen. „Internet is een keten en iedereen is daar verantwoordelijk voor.” Veel consumenten surfen volgens Rinsema naar sites die gevaarlijk kunnen zijn of halen bestanden binnen van uitwisseldiensten zoals Kazaa. „Wil je dat dan ook gaan reguleren?” vroeg de directeur zich af.