Opnieuw verlies GM en Chrysler
NEW YORK - Nadat Ford eerder deze week een megaverlies voor het derde kwartaal van 5,8 miljard dollar (4,6 miljard euro) bekendmaakte, hebben woensdag ook de andere twee Amerikaanse autoproducenten verliezen gemeld. Chrysler verloor in het derde kwartaal 1,5 miljard dollar en bij General Motors (GM) bedroeg het verlies 115 miljoen dollar.
Het verlies bij Chrysler werd goedgemaakt door de winst die het moederbedrijf Daimler boekte, maar de totale omzet van DaimlerChrysler daalde met 8 procent tot 44,6 miljard dollar. Dit werd grotendeels veroorzaakt door een omzetdaling van 26 procent bij Chrysler.De slechte resultaten van Chrysler na ingrijpende hervormingen en afslankingen wakkeren de geruchten aan dat Daimler z’n Amerikaanse activiteiten binnen afzienbare tijd wil afstoten.
Het plaatje ziet er bij GM iets positiever uit. Niet alleen is het verlies van 115 miljoen dollar beduidend beter dan de 1,7 miljard verlies die in hetzelfde kwartaal vorig jaar werd geboekt, maar in tegenstelling tot Ford en Chrysler noteerde GM ook een stijging van de omzet met bijna 4 procent tot 48,8 miljard doller, tegenover 47,1 miljard dollar vorig jaar. Wereldwijd verloor GM echter marktaandeel.
Wereldwijd was General Motors in het derde kwartaal goed voor 13,9 procent van de markt, tegenover 14,4 procent vorig jaar. In de VS daalde het marktaandeel van GM van 26,0 procent vorig jaar tot 25,1 procent in het afgelopen kwartaal. General Motors verloor 374 miljoen dollar op de Amerikaanse markt, maar dat verlies werd gecompenseerd door betere resultaten elders ter wereld.
Ondanks dit relatief positieve resultaat is General Motors volgens analisten nog niet uit de problemen. „De drie Amerikaanse producenten moeten hun overcapaciteit elimineren en moeten hun hoge productiekosten drukken; maar het belangrijkste van alles is dat zij de consument zuiniger modellen aanbieden van een betere kwaliteit, want op die twee punten worden zij verslagen door hun Aziatische concurrenten”, aldus marktanaliste Rebecca Lindland van het economisch researchbureau Global Insight.