Recordverlies voor Ford
NEW YORK - De Amerikaanse autoproducent Ford heeft maandag een recordverlies bekendgemaakt van 5,8 miljard dollar (4,3 miljard euro) over het derde kwartaal. Het is het grootste verlies van de afgelopen veertien jaar. In hetzelfde kwartaal vorig jaar leed het bedrijf een verlies van 284 miljoen dollar (211 miljoen euro).
Het zware verlies hangt samen met de afslanking die Ford eerder dit jaar aankondigde. Niet minder dan 45.000 banen worden de komende jaren geschrapt en zestien vestigingen gaan dicht. Zulke maatregelen kosten veel geld en dat verklaart een deel van Fords megaverlies.Bovendien gaat het met de verkopen niet naar wens. De succesvolle pick-ups van Ford vonden minder aftrek en verder blijft het bedrijf net als de andere Amerikaanse producenten in toenemende mate zitten met de benzineverslindende luxe terreinwagens (SUV’s). Dat leidde tot een verlaging van de omzet met 4,1 miljard dollar tot 36,7 miljard dollar (27,3 miljard euro).
De Amerikaanse producenten (General Motors, Ford en Chrysler) hebben op de Amerikaanse markt bovendien in toenemende mate last van Aziatische concurrenten zoals Toyota, Honda en Hyundai. Deze bedrijven bieden de Amerikaanse consument zuiniger modellen aan van een betere kwaliteit. Tegenover de gestage groei van de verkoop van Aziatische auto’s op de Amerikaanse markt, staat dientengevolge een gestage daling in marktaandeel voor de drie Amerikaanse producenten.
Analisten van de auto-industrie wijzen onder meer op de traagheid waarmee Amerikaanse producenten inspelen op marktverschuivingen. Een voorbeeld daarvan is de populaire Ford Taurus, waarvan deze week het laatste model van de productieband in Detroit rolt. De Taurus is het succesvolste model van Ford ooit. Bijna 7 miljoen exemplaren werden ervan verkocht.
„Een zeer succesvol model uit de jaren tachtig; maar zo’n model gaat -ondanks verschillende moderniseringen- geen twintig jaar mee. Daarmee symboliseert de Taurus enerzijds de kracht en anderzijds de zwakte van de Amerikaanse auto-industrie”, aldus John Casena, bekend analist van de Amerikaanse auto-industrie.
Fords nieuwe topman Alan Mulally pleitte gisteren in een interview met The New York Times voor een „geheel nieuwe benadering van de markt.” Wat hij daar precies onder verstaat, werd echter niet helemaal duidelijk.