Economie

Monsterklus wacht voor Louis Gallois

PARIJS (ANP) - Louis Gallois is de nieuwe topman van de Europese vliegtuigbouwer Airbus. Aan hem de zware taak de aanhoudende productieproblemen met de superjumbo A380 een halt toe te roepen en Airbus door een moeizame herstructurering heen te loodsen.

10 October 2006 11:17Gewijzigd op 14 November 2020 04:10

Gallois volgt Christian Streiff op. Die trad maandag af na kritiek over zijn aanpak van de crisis bij Airbus. Ook twijfelde het bestuur van het Europese lucht- en ruimtevaartconcern EADS, moederbedrijf van Airbus, over het vermogen van Streiff om de vliegtuigbouwer weer op het juiste pad te krijgen. Airbus wil een omvangrijke herstructurering doorvoeren om de productie te stroomlijnen en de kosten te drukken.De Fransman Gallois staat sinds juli samen met de Duitser Thomas Enders aan het hoofd van EADS. Hij nam de positie over van Noël Forgeard. Die moest aftreden na de eerdere productievertragingen met de A380 en verdenkingen van handel met voorkennis.

De 62-jarige Gallois geldt als een van de meest ervaren bestuurders in Frankrijk. Het begon allemaal aan de Franse eliteschool Ecole Nationale d’Administration. In 1971 ging hij werken bij het Franse ministerie van Financiën. Hij vervolgde zijn carrière met diverse posten bij andere ministeries. In 1988 kwam hij te werken bij het ministerie van Defensie.

Zijn loopbaan als manager in de luchtvaartsector begon in juli 1989, toen hem werd gevraagd leiding te geven aan de Franse vliegtuigmotorbouwer Snecma. Van daaruit kwam hij in 1992 bij Aérospatiale terecht. Aérospatiale is onder meer betrokken geweest bij de ontwikkeling van de Concorde en de eerste Airbustoestellen. In 2000 ging Aérospatiale, samen met het Duitse Dasa en het Spaanse Casa, op in EADS.

In 1996 werd de kaalhoofdige Gallois benoemd tot topman van de Franse spoorwegmaatschappij SNCF. Hij wist het staatsbedrijf door kostenbesparingen, overnames en ontslagen weer winstgevend te maken. Daarbij werden harde maatregelen niet geschuwd, al bleef Gallois altijd diplomatiek en bereid tot het sluiten van een compromis.

Om de SNCF weer op de rails te krijgen, kwam Gallois vaak in contact met de bonden. Toch bleven ernstige arbeidsconflicten uit door zijn behendige optreden. „Met de bonden is hij als een ijzeren vuist in een fluwelen handschoen. Met zijn management is hij als een ijzeren vuist in een ijzeren handschoen”, aldus een vakbondsvertegenwoordiger.

De liefhebber van rugby en wielrennen staat ook bekend om zijn linkse ideeën. Als student zette hij zich in voor de oprichting van een studentenraad aan de universiteit. Toen hij topman was bij de SNCF, maakte hij zich sterk voor het aannemen van vrouwen en jongeren uit de armere milieus. Gallois is getrouwd en heeft drie kinderen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer