Zonnige toekomst binnenvaartsector
ROTTERDAM (ANP) - De binnenvaartsector in Nederland blijft de komende jaren fors groeien en krijgt een schoner en innovatiever karakter.
„Binnenvaart zal voor Nederland een exportproduct worden”, voorspelde voorzitter Roland Kortenhorst van het Bureau Voorlichting Binnenvaart vrijdag in Rotterdam.Volgens Kortenhorst, oud-scheepsbouwer en Tweede Kamerlid voor het CDA, staat de binnenvaart voor een belangrijke omwenteling. „Onze schepen zijn de modernste ter wereld, maar de bouwwijze en het materiaalgebruik kunnen nog innovatiever.” Kortenhorst verwacht dat de Nederlandse binnenvaart zich blijvend kan onderscheiden met nieuwe bouwconstructies, ict-diensten, snellere schepen, dunner staal en automatisering van laden en lossen.
Sinds eind jaren negentig groeit het vervoer van goederen over water in Nederland jaarlijks met 10 tot 15 procent, onder meer dankzij de toenemende aanvoer van producten uit Azië, en dan vooral China.
De vaarwegen bieden, anders dan de snelwegen nog meer dan voldoende ruimte voor groei, hoewel op dit moment al vier op de tien containers over het water worden vervoerd in Nederland. Het voorlichtingsbureau stelt dat de binnenvaart over de Nederlandse rivieren en kanalen probleemloos kan verdubbelen de komende jaren.
Nederland speelt een belangrijke rol in de Europese binnenvaart. Op de helft van alle transportschepen op de Europese vaarwegen wappert een rood-wit-blauwe vlag. Kortenhorst voorziet twee trends voor de toekomst: „Schaalvergroting zet door, maar ook het kleinere flexibele schip zal worden herontdekt.”
De sector wil nog dit jaar afspraken maken met minister Peijs van Verkeer en Waterstaat over de toekomst van de binnenvaart. Een van de belangrijkste onderwerpen is het gebruik van schonere brandstof.
Voor 2010 moet de Europese binnenvaart zijn overgestapt op dezelfde dieselolie die nu wordt gebruikt door vrachtwagens. Op het moment maken veel binnenvaartschepen gebruik van gasolie met een hoger zwavelgehalte in vergelijking met de dieselolie waar vrachtwagens op rijden.
„Zonder aanpassing zou de binnen vaart zijn aar voorsprong als schone transportmodaliteit kunnen verliezen”, benadrukt secretaris De Vries van het voorlichtingsbureau het belang van een milieuvriendelijker binnenvaart. „Met de zwavelarme brandstof is de binnenvaart in 2016 weer op alle facetten de schoonste transportmodaliteit per ton per kilometer.”