Besluit over snelweg A9 dichterbij
DEN HAAG (ANP) - Onder druk van de Tweede Kamer lijkt het erop dat het kabinet alsnog voor de verkiezingen de knoop doorhakt over een oplossing voor de files tussen Amsterdam en Almere. De meeste fracties pleiten daarbij voor verbreding van de A9 (Gaasperdammerweg).
Minister Peijs van Verkeer beloofde donderdag aan het einde van een debat met de Kamer over dit heikele dossier dat zij al vrijdag in de ministerraad verslag zou doen en dat het kabinet uiterlijk volgende week vrijdag een standpunt zal innemen.Peijs wilde niet zeggen of dat ook een keuze betekent voor een van de drie voorgestelde varianten voor een betere wegverbinding. Maar haar collega Winsemius (VROM) was na afloop van het debat duidelijker. „Ik denk dat de bereidheid er is.”
De meest omstreden variant, een ondertunnelde snelweg (de A6-A9) langs het Naardermeer, is nagenoeg van de baan. Te weinig capaciteit, heel erg duur en slecht voor de natuur, onderstreepte fractiewoordvoerder Hofstra de draai van de regeringspartij VVD. „Trekken aan een dood paard.”
Hij toonde zich juist voorstander van de zogenoemde stroomlijnvariant, ofwel de verbreding van de A9 (in combinatie met aanpassingen van de A1, A10 Oost en A6). Andere fracties, zoals de PvdA, GroenLinks en D66, steunen die oplossing al langer.
Hofstra verkiest dan wel een versoberde en goedkopere uitvoering. Hij suggereerde dat de gemeente Amsterdam de overkapping van de weg betaalt, die geluids- en milieuoverlast voor de omwonenden in Amsterdam-Zuidoost moet verminderen. In ruil voor zulke besparingen steunt de LPF ook de A9-variant.
VVD-minister Winsemius waarschuwde echter zijn partijgenoot dat hij probeert voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. Hij zou daarmee de maatschappelijke steun voor deze variant op het spel zetten.
In het debat weigerde het CDA als enige grote partij een voorkeur uit te spreken voor een van de varianten. Fractiewoordvoerder Van Hijum vindt dat het kabinet eerst een keuze moet maken, maar wel snel, opdat de Kamer nog voor de verkiezingen een besluit kan nemen. „Wij als Kamer moeten het kabinet niet dicteren wat wij moeten beslissen.”
Bovendien maakte hij duidelijk moeite te hebben met de A9-oplossing vanwege de gevolgen voor de luchtkwaliteit en de leefbaarheid voor de omwonenden. Hij voorspelde bovendien zes tot zeven jaar overlast, als de A9 op de schop gaat, met gevolgen voor de bereikbaarheid van instellingen zoals het Academisch Medisch Centrum (AMC).