Transavia maakt weer misleidende reclames
SCHIPHOL (ANP) – Transavia blijkt geen boodschap te hebben aan de harde kritiek van de Reclame Code Commissie op zijn advertenties. De luchtvaartmaatschappij maakt wederom reclame voor goedkope tickets zonder de verplichte toeslagen te vermelden die reizigers moeten betalen. De commissie vindt deze praktijk misleidend.
Transavia adverteert nu met ticketprijzen voor bijvoorbeeld vluchten vanaf Rotterdam naar Genève vanaf 4,99 euro. Ook andere bestemmingen zijn tijdelijk goedkoper gemaakt. Transavia vermeldt in de nieuwe reclame wel dat passagiers nog toeslagen moeten betalen, maar niet hoeveel die bedragen.Deze zomer zorgde de maatschappij voor ophef door vliegtickets van 1 euro aan te prijzen. De Reclame Code Commissie besloot vorig week, na een klacht van de Consumentenbond, dat deze reclame misleidend was. Transavia had moeten vermelden dat reizigers tientallen euro’s extra kwijt waren aan toeslagen.
Transavia vindt dat de consument wel weet dat er extra toeslagen moeten worden betaald. „De hele reiswereld adverteert op deze manier. Het is raar dat wij als enige aan andere regels worden gehouden", verklaarde een woordvoerster van de onderneming. De Reclame Code Commissie heeft Transavia wel verboden op deze manier te adverteren, maar deze uitspraak is nog niet definitief. De maatschappij is in beroep gegaan.
De Consumentenbond zei zeer teleurgesteld te zijn in de reclame van Transavia. „De actie is oneigenlijk. Er komen allerlei kosten bij", zei een woordvoerder. De Reclame Code Commissie kan volgens hem de luchtvaartmaatschappij geen sanctie opleggen.
Per 1 april volgend jaar gaat de reisbranche in alle advertenties en brochures wel alle toeslagen vermelden. Consumenten kunnen dan precies nagaan wat ze kwijt zijn aan bijvoorbeeld heffingen voor beveiliging en dure brandstof. Reclames als de euro–actie van Transavia zijn dan niet langer toegestaan.