Binnenland

Peijs: 45 miljoen extra voor gehandicapten

UTRECHT (ANP) – Verkeersminister Peijs heeft 45 miljoen euro extra vrijgemaakt om de stations beter toegankelijk te maken voor gehandicapten. Dat heeft de bewindsvrouw vrijdag bekendgemaakt tijdens het symposium ’Uitgesproken toegankelijk’ in Utrecht.

29 September 2006 16:54Gewijzigd op 14 November 2020 04:09
Minister Peijs wil het openbaar vervoer voor gehandicapten beter toegankelijk maken.
Minister Peijs wil het openbaar vervoer voor gehandicapten beter toegankelijk maken.

De minister heeft een eerder opgesteld plan op een aantal punten aangepast. Oorspronkelijk wilde Peijs dat mensen met een functiebeperking binnen een straal van 30 kilometer moesten terechtkunnen bij een station dat voor hen geschikt is gemaakt. De straal is in de nieuwe plannen teruggebracht naar 15 kilometer. Daarmee voldoet Nederland ruimschoots aan de Europese normen, die een straal van dertig tot vijftig kilometer voorschrijven.In de periode tot 2030 maakt de overheid in totaal 450 miljoen euro over naar de Nederlandse Spoorwegen en spoorbeheerder ProRail. Met dat geld financieren deze bedrijven onder meer het plaatsen van liften en servicezuilen, het verlagen van perrons, de aanleg van blindegeleidelijnen en toegankelijke toiletten en het vervangen van de verlichting op stations.

Geleidelijk gaan ProRail en NS de perronhoogte verlagen naar een standaard van 76 centimeter. Daardoor kunnen rolstoelers hun trein gemakkelijk zelfstandig bereiken. Bij de inkoop van nieuwe treinstellen let NS op de toegankelijkheid voor mensen met een rolstoel. Zo zijn de nieuwe Sprinters voorzien van een lage instap.

Het project is er een van de lange adem. Het duurt volgens schattingen van het ministerie nog een kwart eeuw voordat 270 van de in totaal 363 stations zijn voorzien van verlaagde perrons. De overige stations worden later aangepast tijdens regulier onderhoud.

Andere verbeteringen zijn veel sneller door te voeren. Het gaat dan om maatregelen voor blinden en slechtzienden, zoals de eerder genoemde blindegeleidelijnen en de informatiezuilen. Ook gaan de NS en ProRail snel werk maken van obstakelvrije routes in stationsgebieden.

Peijs zei vrijdag dat ze zelf onlangs aan den lijve heeft ondervonden hoe moeilijk het kan zijn om als blinde je weg te vinden op een station in Nederland. „Ik heb zelf met een blinddoek rondgelopen op zoek naar een trein. Dan snap je het probleem pas echt. Vooral die lukraak geparkeerde fietsen vormen afgrijselijke obstakels. Daar moeten en kunnen we snel iets aan doen".

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer