Chloortransporten over spoor voorbij
ARNHEM - Aan de omstreden chloortransporten over het spoor in Nederland is een einde gekomen. De nieuwe chloorfabriek in Delfzijl, die Akzo Nobel dinsdag opende, levert de giftige stof rechtsreeks aan de diverse afnemers op het Delfzijlse chemiepark.
Het chemieconcern transporteerde tientallen jaren chloor over het spoor vanuit Hengelo. De eerste treinen reden in de jaren zeventig. Aanvankelijk waren het er wekelijks ongeveer elf met elk twaalf wagons. De laatste tijd ging het om niet meer dan twee treinen per week.De „rijdende bommen” leidden vooral in de jaren zeventig en tachtig tot een nationale maatschappelijke discussie. Akzo Nobel heeft altijd volgehouden dat de chloortransporten veilig waren en aan de strengste veiligheidsvoorschriften voldeden.
Het chloor van de nieuwe fabriek gaat via een pijplijn naar de diverse afnemers op het Delfzijlse chemiepark. De eveneens nieuwe monochloorazijnzuurfabriek is daarvan de belangrijkste. MCA is een hulpstof voor de productie van onder meer medicijnen, cosmetica en landbouwchemicaliën. Volgens een woordvoerder van Akzo Nobel is de MCA-fabriek een van de grootste ter wereld.
De bouw van de beide fabrieken heeft 200 miljoen euro gekost. De overheid droeg 65 miljoen euro aan het project bij. Voor de regio Delfzijl is de nieuwe activiteit van Akzo Nobel een opsteker. De chemische industrie in Noord-Groningen, die 10 tot 15 procent van de Nederlandse chemische industrie uitmaakt, kan hierdoor nieuwe impulsen krijgen voor verdere groei.
De industrie in de regio Delfzijl gaat de laatste jaren vooral gebukt onder de hoge energiekosten door de opgelopen olieprijzen. De stroomprijzen in Nederland liggen een stuk hoger dan in het buitenland door de koppeling van de aardgasprijzen aan de olieprijs.
Mede daardoor verdwenen er vorig jaar in Delfzijl banen bij de aluminiumfabriek Aldel en sloot Akzo Nobel er begin dit jaar een fabriek waar grondstoffen voor de rubber- en de papierindustrie werden gemaakt. „Zonder de nieuwe chloorfabriek zou de toekomst van drie afnemers op het Chemiepark Delfzijl aanzienlijk minder zeker zijn geworden”, stelt directeur Co Zijderveld van Akzo Nobel in Delfzijl.
De capaciteit van de nieuwe fabriek in Delfzijl bedraagt 90.000 ton chloor per jaar. De faciliteit is daarmee een stuk kleiner dan de fabriek van Akzo in Rotterdam, die jaarlijks 620.000 ton chloor produceert. Behalve aan de eigen monochloorazijnzuurfabriek levert Akzo’s nieuwe chloorfabriek in Delfzijl aan Teijin Twaron, producent van de vezel aramide. Ook de pvc-producent Noveon is een belangrijke afnemer.