„Desnoods zetten we zeppelins in”
AMSTERDAM - Zelfs verstokte automobilisten zijn uit hun auto te krijgen. Voorwaarde is dat de omstandigheden bijzonder zijn. Een op de drie autogebruikers in Amsterdam is tijdens het groot onderhoud aan de A4/A10-zuid overgestapt op trein, bus en metro. „Desnoods zetten we zeppelins in.”
Rijkswaterstaat werkt met man en macht aan de weg. Minister Peijs van Verkeer heeft beloofd voor eind volgend jaar 1300 kilometer aan achterstallig onderhoud aan snelwegen weg te werken. In totaal wacht nog zo’n 2900 kilometer op een grote beurt.Voor eind 2007 moeten daarom ongeveer 200 stukken snelweg onder handen worden genomen. De werkzaamheden variëren van kleine asfalteringswerkzaamheden tot groot onderhoud, van verbreding en aanleg van wegen tot het vernieuwen van bruggen en viaducten.
Rijkswaterstaat heeft hartje zomer de A4/A10-zuid bij Amsterdam op de schop genomen. Gistermiddag werd het splinternieuwe wegdek officieel opgeleverd.
De A4/A10 geldt als een van de drukste snelwegen van Nederland. Betrokkenen waarschuwden voor een verkeersinfarct in de regio Amsterdam. Automobilisten hebben dankzij intensieve voorlichtingscampagnes massaal voor alternatieve vormen van vervoer gekozen. Het totaalaantal weggebruikers op dit wegvak is daardoor tijdens de werkzaamheden geslonken met 15 procent.
Het succes is voor een belangrijk deel te danken aan een speciale ov-pas. Bedrijven langs de A4 en de A10 hebben zo’n 30.000 passen van de stichting ”A4/A10 Zuid bereikbaar” aan hun werknemers verstrekt.
De kosten van het ov-project bedragen zo’n 3 miljoen euro. Daarvan neemt Rijkswaterstaat pakweg 2 miljoen voor zijn rekening, het bedrijfsleven legt 1 miljoen euro op tafel. De werknemer reist daarmee acht weken lang gratis.
„Werknemers kunnen met deze pas vanaf hun woonplaats gratis gebruikmaken van trein, bus en metro”, vertelt ’bereikbaarheidsmakelaar’ Wouter Verkerk van Verkeeradvies, tevens bestuurslid van de stichting ”A4/A10 Zuid bereikbaar”. „Of iemand in Maastricht woont of in Amersfoort maakt niet uit. Hij reist gratis naar zijn bedrijf in Amsterdam.”
Volgens Verkerk is het belangrijk vooraf de vervoersbehoefte van een werknemer goed in kaart te brengen. „Als we de vraag weten, kunnen we zo mogelijk een alternatief aanbieden. Is dat voor iemand de trein, dan bieden wij de trein. Kan iemand niet uit de voeten met trein, bus en metro, dan zoeken we alternatieven.”
De stichting levert graag maatwerk. „Verpleegsters van het VU Medisch Centrum stappen ’s avonds en ’s nachts niet graag meer in bus of metro. Voor hen hebben we shuttlebussen met extra bewaking op de stations geregeld”, legt Verkerk uit. „In principe is alles mogelijk. Desnoods zetten ze zeppelins in.”
De definitieve resultaten van het project laten nog even op zich wachten. Minister Peijs wist gisteren echter al te melden dat een op de drie automobilisten was overgestapt op het openbaar vervoer. Het aandeel van de trein in het woon-werkverkeer naar deze bedrijven is zelfs verdubbeld.
Amsterdam maakt voor de tweede keer gebruik van een speciale ov-pas. Bij een vergelijkbaar project, tijdens groot onderhoud op de A9 vorig jaar, hebben 17.000 werknemers met het pasje gereisd. Pakweg de helft, 8000 mensen, maakte daarbij 2,7 dagen per week gebruik van trein, bus en metro. Verkerk is optimistisch. „Ik denk dat de resultaten dit keer nog iets beter zijn.”
De ov-pas is niet het ultieme middel tegen files, waarschuwt hij. Verkerk verwijst naar het project met gratis busvervoer tussen Leiden en Den Haag. „Terwijl sommige automobilisten overstapten op de bus, maakten anderen met hun auto gebruik van de vrijgekomen ruimte.”
Het blijft moeilijk om automobilisten achter het stuur te krijgen. „We zijn nu eenmaal gewoontedieren.”