TPG wil meer bezorgen in Engeland
Het Nederlandse postbedrijf TPG wil meer voet op vaste bodem in het Verenigd Koninkrijk krijgen. Via de Engelse dochter TPG Post UK Limited is een vergunning aangevraagd om ook geadresseerde reclame op het eiland te mogen bezorgen, zo heeft het bedrijf donderdag bekendgemaakt.
Tot nu toe brengt het postbedrijf alleen nog maar ongeadresseerde reclame van deur tot deur. Of levert het via de divisie TNT Express pakketjes af. „Daarmee is het wel al ons tweede thuisland geworden”, stelt een woordvoerder van TPG. Afgezet naar het aantal werknemers is het Verenigd Koninkrijk met 18.000 personeelsleden het op een na grootste werkgebied van TPG. In totaal telt het bedrijf 141.000 werknemers, waarvan 60.000 in Nederland werken.
Uiteindelijk is het de bedoeling dat het bedrijf ook gewone post gaat afleveren in het Verenigd Koninkrijk. Volgens de zegsman ligt dat nog wel ver weg. „We willen eerst deze licentie in handen krijgen.” Dan kan het bedrijf vanaf 2003 grote partijen geadresseerde reclamepost afleveren en daarnaast kleinere hoeveelheden van verschillende aanbieders uitsorteren en samenvoegen.
TPG gaat eerst proefdraaien op de nieuwe Britse markt. Ook werkt het Nederlandse bedrijf nog op een aantal gebieden samen met Royal Mail, het Britse postbedrijf.
„We hebben weliswaar al een behoorlijke infrastructuur in Engeland. Maar geadresseerde reclame bezorgen is meer werk dan ongeadresseerde post. De reclame moet nauwkeuriger gesorteerd worden en vraagt om intelligentere distributiesystemen, dat moeten we nog allemaal opzetten”, verklaart de woordvoerder.
Volgens hem is nog onduidelijk welke kosten de uitbreiding van de activiteiten in het Verenigd Koninkrijk met zich meebrengen. Ook moet nog worden onderzocht hoeveel extra mensen het bedrijf nodig heeft om de klus te klaren.