Supercamera flitst vier overtredingen
EINDHOVEN - Te hard rijden, bumperkleven, niet-handsfree telefoneren, geen autogordel dragen. Een nieuwe supercamera kan binnenkort alle overtredingen in één flits volautomatisch vastleggen.
Het Eindhovense bedrijf Technet werkt samen met het KLPD aan een nieuw Video Controle Systeem (VCS) om bumperkleven geautomatiseerd vast te leggen. De vinding leest desgewenst ook kentekens in, controleert de geldigheid van de APK, registreert of de motorrijtuigenbelasting is betaald en checkt of de verzekeringspremie binnen is.„Technisch kan het allemaal”, verklaart Edwin van de Weijdeven, mede-eigenaar van Technet, een bedrijf dat innovatieve beveiligings- en bewakingssystemen ontwikkelt. Het systeem is bijna rijp voor introductie op de markt. Komend voorjaar verschijnt het op de Duitse markt.
De eerste resultaten van een proef zijn naar tevredenheid verlopen. Technet heeft de afgelopen weken een proefopstelling van het nieuwe VCS-systeem geplaatst op een viaduct bij Nuenen, op de snelweg Eindhoven-Helmond. De technici van Technet hebben daarmee aangetoond dat de apparatuur in principe werkt.
Op dit moment dient de verkeerspolitie bumperklevers nog handmatig te registreren, staande te houden en te verbaliseren. Agenten moeten de afstand tussen beide auto’s nu nog handmatig berekenen aan de hand van de videobeelden op het beeldscherm van een laptop. „Wij zijn erin geslaagd de registratie volautomatisch te laten plaatsvinden”, legt Van de Weijdeven uit.
Een VCS-camera signaleert daarbij op grote afstand een bumperklever. Met één druk op de knop legt het apparaat de exacte locatie en snelheid van de voorste auto én de exacte locatie en snelheid van de achterste vast. Een laptop berekent volledig automatisch de tussenliggende afstand. Een tweede camera legt het kenteken van de boosdoener vast.
Deze camera kan zo worden afgesteld, dat tegelijkertijd opnames van de bestuurder worden gemaakt. „Daarmee kunnen we op hetzelfde moment registreren of iemand zijn gordel draagt en of hij zich eventueel schuldig maakt aan mobiel bellen achter het stuur”, legt Van de Weijdeven uit.
In Nederland kan de politie bekeuren op kenteken. In Duitsland zijn agenten volgens de wetgever echter verplicht om bij een verbaal ook een foto van de bestuurder over te leggen. De Duitse politie plaatst daarom vaak camera’s in de middenberm om een kiekje van de automobilist te maken.
Het nieuwe VCS-systeem met dubbele camera’s kan straks in een handzaam apparaat worden gebouwd en op een laptop worden aangesloten. Binnenkort moet het ook mogelijk zijn om het systeem in te bouwen in politieauto’s. Uiteindelijk moet de pakkans bij verkeersovertredingen hierdoor toenemen.
Van de Weijdeven realiseert zich dat hij hiermee geen vrienden maakt bij bestuurders die snelheidsbeperkingen aan hun laars lappen of hun voorgangers bijna van de weg duwen. „Zij vinden ons niet aardig.” Technet opereert daarom graag in de anonimiteit.
De Technetdirecteur wijst erop dat de ontwikkelingen van systemen om overtredingen vast te leggen, een keus is die de maatschappij maakt. „Willen we de verkeersveiligheid in Nederland vergroten, dan horen daar nu eenmaal maatregelen en systemen bij. Als er een ongeluk op de A2 gebeurd, ligt half Nederland stil. Dat wil toch ook niemand?”
De Technetdirecteur durft niet te zeggen op welke termijn de apparatuur in Nederland operationeel wordt. „De technologie is klaar. De vraag wanneer het wordt ingezet, is echter afhankelijk van politieke keuzes en beschikbare budgetten.”
Het KLPD neemt het systeem begin volgend jaar in gebruik, meldt woordvoerder Frans Zuiderhoek. „Als het werkt tenminste.” Het KLPD heeft zeven VCS-systemen in gebruik.