Economie

Commissie steunt dieselplan Bolkestein

De Europese Commissie heeft dinsdag ingestemd met het ’dieselinitiatief’ van de Nederlandse commissaris Bolkestein. Hij wil de nu nog verschillende tarieven voor dieselaccijnzen geleidelijk omzetten in een vast tarief. Dieselbrandstof voor vrachtwagens zou daardoor op den duur in de EU even duur worden.

ANP
25 July 2002 09:16Gewijzigd op 13 November 2020 23:43

Indirect wordt diesel (en mogelijk loodvrije benzine voor personenwagens) duurder, maar lang niet overal. In Nederland is het gevaar afwezig. Anders ligt het voor bijvoorbeeld België en met name voor Luxemburg, waar vanwege de goedkope brandstof lange files voor pompstations van vrachtwagens een bekend beeld zijn.

Momenteel geldt in de Unie voor ’beroepsdiesel’ een basistarief van 245 euro per 1000 liter diesel. Bolkestein wil dat vanaf 1 januari 2003 optrekken naar 350 euro, met een fluctuatiemarge van 100 euro in het eerste jaar. Die marge moet in zeven jaar verdwijnen. Het tarief zal stijgen met de inflatie om in 2010 uit te komen op ongeveer 400 euro, zo rekende Bolkestein voor.

Het Nederlandse vracht- en busvervoer zouden iets duurder uit zijn, bij een huidig basistarief tussen 325 en 340 euro. Het ”kwartje van Kok” wordt door Brussel weer gedeeltelijk afgepakt, was de reactie van ingewijden in Den Haag.

Voor diesel voor gewone automobilisten en voor loodvrije benzine zou vanaf 2006 als basis datzelfde vaste tarief moeten gelden. Dat zou beter zijn voor het milieu. Lidstaten zoals Nederland, met een huidig bodemtarief voor loodvrije benzine van 608 euro, mogen hoger gaan zitten.

Bolkestein kan echter zijn borst natmaken want hij kan rekenen op forse tegenwind uit tal van hoofdsteden. Met name Londen huldigt het principe dat belastingzaken een kwestie van nationale politiek zijn en moeten blijven.

De Nederlandse transporteurs zijn vanwege de extra kosten zeer ontevreden over het Europese besluit. „Met oneigenlijke argumenten probeert Brussel het wegvervoer met weer een lastenverzwaring op te zadelen”, reageert Transport en Logistiek Nederland (TLN), die voor Nederland een accijnsverhoging van 8 procent verwacht.

„We zouden juist een verlaging verwachten, omdat steeds meer landen overgaan op een tol- of kilometerheffing voor het wegvervoer”, aldus TLN. De organisatie beklaagt zich erover dat ook eurocommissaris De Palacio (Transport) werkt aan een systeem van tol- en kilometerheffingen. TLN vindt dat „het maar eens afgelopen moet zijn met dit ongeleide prijsbeleid van Brussel.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer