Koranlessen niet op samenleving gericht
ROTTERDAM - Het slaan van een brug naar de samenleving komt pas op de tweede plaats bij Koranlessen in drie Rotterdamse moskeeën. Dat blijkt uit een onderzoek van het Verwey-Jonker Instituut en Forum.
De islam en de islamitische vorming van de kinderen blijven een centraal element in het onderwijs, zo geeft het onderzoek weer.Het Verwey-Jonker Instituut, een wetenschappelijk onderzoeksinstituut, deed samen met Forum, een instituut voor multiculturele ontwikkeling, onderzoek naar de pedagogische kwaliteit van twee Marokkaanse moskeeën en één Turkse moskee in Rotterdam. Aanleiding hiervoor was een incident vorig jaar in de Marokkaanse Othmanmoskee, waar een leerling fysiek werd gestraft. Vragen in de gemeenteraad leidden ertoe dat het college een onafhankelijk onderzoek liet instellen. Vrijdagmorgen werden de resultaten van het onderzoek aangeboden aan wethouder Kaya (Participatie en Cultuur).
De pedagogische aanpak bij de drie moskeeën getuigt van veranderingen in het traditionele Koranonderwijs, zoals dat nog tot in de jaren tachtig in de landen van herkomst én in Nederland kon worden aangetroffen, luidt een van de onderzoeksresultaten. Van eenzijdig uit het hoofd leren van kennis en van harde discipline is geen sprake meer. De moskeeën zijn kindvriendelijk en het toepassen van slaag is taboe verklaard. Dat is wel min of meer recent gebeurd, voegen de onderzoekers er fijntjes aan toe. De wijze van gedragsregulatie wordt nu mild genoemd.
Een tweede conclusie van het onderzoek is dat in geen van de moskeeën in de lessen het Nederlands voertaal is. Terwijl het in het belang van de doorsnee leerling zou zijn in de lessen de Nederlandse taal als hulptaal te gebruiken.
De onderzoekers doen een aantal aanbevelingen. Het zou goed zijn als op wijkniveau tussen de relevante instellingen een samenwerkingsverband tot stand zou komen waarin de moskee structureel partner is. Ook zou er meer eenheid moeten komen in het lesprogramma van de moskeeën en de bijbehorende materialen. Er moet vooral lesmateriaal ontwikkeld worden waarin het leven als moslim in een westers land als Nederland een prominentere plaats heeft.
Verder moet de pedagogische kwaliteit van de leerkrachten verhoogd worden via cursussen en trainingen en moet kadervorming gestimuleerd worden. Ten slotte zou de moskee een plaats moeten zijn waar ouders en kinderen van islamitische huize wordt geleerd hoe zich als moslim in Nederland te gedragen. Volgens de onderzoekers mankeert daar nu nog het nodige aan.