„Prediking moet duidelijk zijn”
ELSPEET - Omdat prediking steunt op en voortkomt uit het vaste Woord van God, moet prediking per definitie duidelijk en verstaanbaar zijn. Vanaf de kansel mág de prediker nooit onzekerheid zaaien, zeker niet in onze tijden zo vol van verwarring.
Dit zei ds. P. den Butter dinsdag op de tweede dag van de Haamstedeconferentie in een lezing over het thema ”Geen onzeker geluid” naar aanleiding van 1 Korinthe 14.De christelijke gereformeerde emeritus predikant uit Middelharnis stelde tegenover de aanwezige ambtsdragers dat er een nauwe verwantschap is tussen profetie en prediking. Ook uit Schriftgedeelten als 2 Petrus 1 en 1 Johannes 1 valt op te maken dat het apostolisch getuigenis allesbehalve fabels of verzonnen verhalen zijn, maar ooggetuigenverslagen van wat zij zelf zagen en konden tasten.
Ds. Den Butter laakte de predikanten die, beïnvloed door theologische lectuur of afwijkende commentaren, blijk geven van onzekerheid. Het soms gehoorde argument ”Ik ben meer exegeet, zonder me veel om de confessie te bekommeren” is volgens hem onterecht.
Hij ging ook in op de goede homiletische vormgeving van de preek. „Een preek mag geen conglomeraat van allerlei losse gedachten zijn. Als reactie op de verheven preekstijl slaan sommigen door in een poging ”popi-dominee” te worden met al te vlotte uitdrukkingen. Ware Godsgezanten dingen niet naar gunst van mensen en hun preken zijn onafhankelijk van hun wensen.”
Schoolstrijd
Ds. W. Visscher, predikant van de gereformeerde gemeente in Amersfoort, sprak over de bedreiging van het christelijke onderwijs. „Het confessionele onderwijs was jarenlang in ons land een gegarandeerde status-quo, maar blijkt sinds kort niet langer een ongestoord bezit”, aldus de predikant, die met tal van krantenberichten aantoonde hoezeer het befaamde artikel 23 in de branding staat.
Volgens ds. Visscher beseffen weinigen hoe dicht we al tot de situatie van voor de schoolstrijd zijn genaderd. „De liberalen van toen, arrogant en tiranniek, dachten een christelijke minderheid te negeren. Wie deze tijd bestudeert, krijgt meer waardering voor Abraham Kuyper”, zo zei de predikant uit Amersfoort.
Vervolgens schetste hij de bereidheid tot het brengen van onvoorstelbaar grote offers van de toenmalige voorstanders van het christelijk onderwijs.
De eerste aanval op het christelijk onderwijs, in 2002, veroorzaakte beroering, aldus ds. Visscher. „Nu woedt de discussie over de vrijheid van inrichting van onderwijs haast elke dag.”
De predikant ziet in de verregaande secularisatie, die een onchristelijke, libertijnse en hedonistische meerderheidscultuur voortbracht, een van de belangrijkste factoren voor deze omwenteling. Daarnaast maakten integratieproblematiek en internationalisering Nederland rijp voor een breed draagvlak voor afschaffing van het christelijk onderwijs.
Hoe zorgelijk de situatie ook is, volgens ds. Visscher zit het kernprobleem bij de reformatorische christenen zelf. „Zij tonen gebrek aan geloofsovertuiging gecombineerd met een teveel aan gemakzucht. Wij zijn die mentaliteit van die voorvechters kwijt en dáárom zullen we ons christelijk onderwijs verliezen”, zo besloot hij zijn toespraak.
Hij voegde hier echter aan toe dat de situatie niet geheel hopeloos is, omdat het geloof de wereld kan overwinnen.
In zijn tweede lezing over de hemelvaart van Christus, behandelde dr. W. van Vlastuin, predikant van de hersteld hervormde gemeente in Katwijk aan Zee, dit heilsfeit als geestelijke werkelijkheid met betrekking tot het geloofsleven.
„Christus als Voorbidder verspreidt vanuit Zijn drie ambten zegen”, aldus de predikant. „Onze gebeden kunnen Gods raad niet veranderen, maar hebben een plaats in de uitvoering daarvan. Als gelovigen verkeren in de dagelijkse oorlog, dan is het evangeliewoord dat zij met Christus in de hemel zijn, een grote troost.”
Dr. Van Vlastuin wees erop dat als het leven uit de Geest beneden niveau is, de evangelische hoop verbastert tot een historische toekomstverwachting. „Juist de verticale gezindheid van de kerk doet haar haar sporen in de wereld trekken. Hoe minder het Evangelie wordt geactualiseerd, hoe actueler het is. De leer van hemelvaart is een antidotum tegen wereldsgezindheid. Zo blijkt ook de wandel in de hemel een krachtig middel tot heiligmaking.”
Dwarsliggers
Ds. J. Westerink, christelijk gereformeerd predikant op Urk, hield een lezing over de persoon van Ezechiël. Als verbannen priesterzoon roept God hem in Babel tot profeet en stuurt Hij hem naar een rebellerend bondsvolk. „Uit het boek Ezechiël blijkt dat ook een verbondsgemeente kan bestaan uit opstandige dwarsliggers, stekelige doornen en giftige schorpioenen.”
Ds. Westerink onthulde het geheim van Ezechiël. „Deze profeet heeft God in Zijn majesteit gezien en alle eigen pretenties verloren. Predikanten kunnen van Ezechiël leren.”
Woensdagmorgen besloot ds. Westerink de Haamstedeconferentie met een tweede lezing over het werk van Ezechiël.