Economie

Spanning bij beursgang Duitse spoorwegen

BERLIJN (ANP) - De politieke spanning rond de beursgang van de Duitse spoorwegen stijgt. Grootste struikelblok is de voorgenomen scheiding van het spoornetwerk en het treinvervoer.

5 September 2006 10:20Gewijzigd op 14 November 2020 04:04

Deutsche Bahnchef Mehdorn riep voorstanders van dit model afgelopen weekeinde ertoe op hun standpunten te heroverwegen. „Het is fout spoor en treinen te scheiden. Rails en treinen horen bij elkaar”, aldus Mehdorn.De beursgang van Deutsche Bahn zou voor het einde van dit decennium moeten plaatsvinden, waarschijnlijk ergens in 2009. Mehdorn wil graag al in 2008 naar de beurs met de staatsspoorwegmaatschappij. De beursgang kan mogelijk 15 miljard euro opleveren, zo hebben analisten becijferd.

Binnen de coalitiepartijen SPD en CSU/CDU is het merendeel van de politici van mening dat de privatisering van de Duitse spoorwegen het beste kan gebeuren en het meeste oplevert door het spoornet te scheiden van de vervoersactiviteiten. Deutsche Bahn kan dan op basis van een langdurig contract gebruik blijven maken van het spoornetwerk, dat in handen blijft van de Duitse overheid. Dit moet uiteindelijk leiden tot meer concurrentie op het spoor, aldus de politici.

Deze plannen stuiten echter op veel verzet, vooral van Mehdorn zelf. Hij stelt dat de spoorwegen niet optimaal kunnen werken als rails en treinen zijn gescheiden. Alleen een geïntegreerd spoorbedrijf kan grote evenementen zoals het WK voetbal en het pauselijk bezoek aan Duitsland voor zijn rekening nemen, aldus de topman. Hij verwees ook naar Groot-Brittannië, waarbij een soortgelijke opzet dramatisch afliep.

Vicekanselier Franz Müntefering heeft zich inmiddels achter Mehdorn geschaard en zich sterk gemaakt voor de beursgang van het volledige concern. Norbert Hansen, de voorzitter van de vakbond voor spoorpersoneel Transnet, dreigt zelfs met acties zoals stakingen als de splitsingsplannen worden doorgezet. Er werken 229.000 mensen bij Deutsche Bahn. Het spoornetwerk in Duitsland is in totaal 34.000 kilometer lang.

Het politieke gekonkel rond de privatisering van Deutsche Bahn heeft er inmiddels toe geleid dat de kredietwaardigheid van het spoorconcern naar beneden is bijgesteld door kredietbeoordelaar Standard & Poor’s. Dit ondanks het feit dat het bedrijf in de eerste helft van dit jaar een bedrijfsresultaat boekte van 936 miljoen euro, tegen 456 miljoen een jaar eerder. De omzet steeg met 19 procent tot 14,5 miljard euro.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer