Advertentiemarkt stuwt omzet uitgever PCM
AMSTERDAM (ANP) - PCM, uitgever van landelijke dagbladen zoals de Volkskrant en NRC Handelsblad, heeft in het eerste halfjaar geprofiteerd van de aantrekkende advertentiemarkt.
De omzet kwam uit op 325 miljoen euro, 5 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat liet PCM donderdag weten.PCM zegt dat het jaar moeizaam begon, maar dat er later een duidelijk herstel optrad. Daarbij speelde vooral de toename van het aantal personeelsadvertenties een rol. Bij de landelijke dagbladen groeide de omzet uit advertenties dan ook met 11 procent. De omzet uit abonnementen en losse verkoop van kranten groeide met 3 procent.
PCM zegt geprofiteerd te hebben van nieuwe publicaties, zoals de vacaturekrant Volkskrant Banen en de nieuwe krant nrc.next. Verder deed de uitgever ThiemeMeulenhoff het goed met een omzetgroei van 11 procent.
De Amsterdamse uitgever durft geen verwachting uit te spreken voor het hele jaar. Daarbij wijst de onderneming op „de onzekerheden in de advertentiemarkt en het grillige verloop” ervan. Vorig jaar boekte PCM een verlies van 51 miljoen euro, tegenover een verlies van 88 miljoen euro in 2004. De omzet nam vorig jaar wel toe met bijna 2 procent. Het was de eerste keer sinds vier jaar dat de omzet groeide.