Economie

Luchtvaart moet totaalprijs melden

BRUSSEL - Europese luchtvaartmaatschappijen moeten bij de reclame voor vluchten steeds alle toeslagen, heffingen en belastingen gaan vermelden.

Redactie economie
18 July 2006 09:25Gewijzigd op 14 November 2020 03:56

De Europese Commissie, die eerder al met maatregelen kwam tegen verwarrende reclames in de luchtvaartbranche, stelt dat vandaag voor aan de EU-landen en het Europees Parlement, op initiatief van Europees commissaris Barrot (Verkeer).Barrot wil met zijn plan consumenten verder helpen, nadat liberalisering al heeft gezorgd voor een flink groter aantal routes en fors goedkopere tickets.

Het voorstel, dat na goedkeuring over enkele jaren in werking kan treden, gaat verder dan een ander EU-besluit over misleidende reclame, dat vanaf december 2007 slechts vermelding van bepaalde belastingen verplicht.

Eerdere waarschuwingen van de Europese Commissie leidden er al toe dat enkele vliegmaatschappijen totaalprijzen vermelden. Zo adverteert Swiss, een dochtermaatschappij van Lufthansa, alleen nog met deze all-intarieven. Ook KLM heeft aangekondigd dit op korte termijn te doen.

Het nieuwe voorstel zou een oplossing zijn voor Nederland. Hier zijn momenteel geen regels voor het vermelden van toeslagen en belastingen bij vliegtickets. Wel worden er in de branche al jaren gesprekken gevoerd. De vereniging van reisbureaus ANVR streeft met andere organisaties naar een gedragscode, die in april 2007 moet ingaan.

Recent zorgde Transavia nog voor ophef. De maatschappij maakte reclame voor ”tickets voor 1 euro”, maar liet tientallen euro’s aan heffingen en belastingen onvermeld. Transavia haalde zich hiermee de woede op de hals van de Consumentenbond en de politiek.

Het Brusselse voorstel wil tegelijk een einde maken aan prijsverschillen tussen landen. Sommige maatschappijen rekenen voor precies dezelfde tickets in bijvoorbeeld Nederland hogere prijzen dan in België. De Europese Commissie heeft hier veel klachten over gekregen.

Het voorstel van Europees commissaris Barrot behandelt tegelijk nog enkele formaliteiten. Zo mag voortaan alleen de Europese Commissie nog onderhandelen met niet-Europese maatschappijen over landingsrechten voor vluchten tussen Europese steden.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer