Economie

Moeizame concurrentie tussen Europese banken

BRUSSEL (ANP) - De concurrentie tussen banken binnen de Europese Unie op de thuismarkt voor particulieren en het midden- en kleinbedrijf (mkb) verloopt nog altijd moeizaam.

18 July 2006 09:24Gewijzigd op 14 November 2020 03:56

Dat bleek maandag uit onderzoek in opdracht van Europees commissaris Kroes (Concurrentie).De markten voor particulieren zijn nog zeer gefragmenteerd langs nationale lijnen. Buitenlandse banken krijgen moeilijk een plekje op een nationale consumentenmarkt omdat betalingssystemen voor consumenten nog altijd erg nationaal zijn georganiseerd. Ook krijgen nieuwkomers moeilijk toegang tot gegevens die aangeven of een klant kredietwaardig is of een risico voor de bank. Bovendien is het voor consumenten moeilijk en vaak erg duur om met hun rekening over te stappen naar een andere bank.

Kroes hield maandag een hoorzitting waarin de sector en consumentenorganisaties de kans kregen om materiaal aan te leveren voor haar definitieve rapport over de banken, eind dit jaar.

De Nederlandse Eurocommissaris vond in haar tussenonderzoek bewijs dat consumenten en het mkb zich voor veel obstakels gesteld zien als ze goedkoper willen bankieren of van bank willen wisselen. Dat laatste is zo duur (in Frankrijk bijvoorbeeld kost dit 335 euro) dat slechts 8 procent van de Europeanen vorig jaar overstapte naar een andere bank.

De banken zelf maken gedurende een langere periode „abnormaal hoge winsten” op particuliere transacties, aldus Kroes tijdens de hoorzitting. Ze wil dan ook meer concurrentie tussen de banken, die hun nationale markt niet langer meer zo mogen afschermen. Als de sector de situatie niet zelf verbetert, zal Kroes antikartelwetgeving maken, kondigde ze maandag aan.

Overigens bleek uit onderzoek door de Nederlandse Vereniging van Banken vorige week dat de Nederlandse banken vorig jaar 23 miljoen euro verlies leden op het betalingsverkeer.

De Europese consumentenorganisatie BEUC riep de banken gisteren op meer transparantie over tarieven en diensten te betrachten en de buitenproportionele kosten voor sommige transacties af te schaffen.

Topman Javier Perez van Master Card Europa had harde kritiek op het rapport van Kroes, dat volgens hem gebaseerd is op „onvolledig, onjuist en inconsistent bewijsmateriaal.” De bewering van Kroes dat de sector excessief winst maakt op transacties, klopt volgens Javier Perez niet.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer