Nutricia vreest introductie babyvoeding Kruidvat
DEN HAAG (ANP) – Nutricia voorziet dat het moederbedrijf van Kruidvat het huismerk zuigelingenvoeding van de drogisterijketen ook elders in Europa wil introduceren. Nutricia wil dat Kruidvat onmiddellijk stopt met de verkoop van de babyvoeding, omdat deze te veel zou lijken op zijn eigen babymelk. In april oordeelde de rechter dat Kruidvat mag doorgaan met de verkoop. Daarop is Nutricia in beroep gegaan bij het gerechtshof, waar de zaak donderdag diende.
Hutchinson Whampoa, het moederbedrijf van Kruidvat, heeft Nederland uitgezocht om de reactie van Nutricia te testen, betoogde de raadsman van de producent van babyvoeding. „Het hoopt de weg vrij te maken voor een Europese introductie". Kruidvat vindt daarentegen dat Nutricia uitsluitend ageert om zijn grote marktaandeel in Nederland veilig te stellen. „Nutricia trekt alles uit de kast om het marktaandeel te verdedigen. Dat aandeel ligt rond de 80 procent", aldus de raadsman van Kruidvat. „De prijzen in Nederland liggen veel hoger dan in de rest van Europa", voegde hij daaraan toe.Het draaide donderdag in de rechtszaal in Den Haag om de vraag of de poedermelk van Kruidvat niet te veel lijkt op die van concurrent Nutricia. Kruidvat heeft volgens Nutricia gepatenteerde onderdelen gekopieerd om snel een goedkoop eigen huismerk te introduceren. Om de formule van het Kruidvat–product goed te kunnen bekijken liet Nutricia eind juni invallen doen bij het Franse bedrijf Celia. Die onderneming produceert de babyvoeding voor Kruidvat. Volgens de raadsman van Nutricia heeft de drogist onderdelen waar rechten op rusten nagemaakt en vervolgens een paar kleine veranderingen aangebracht, onder meer door goedkopere ingrediënten te gebruiken.
De drogisterij introduceerde enkele maanden geleden de eigen melkpoeders als een goedkoop en kwalitatief alternatief voor de duurdere a–merken. Kruidvat zei goedkoper te kunnen werken doordat het bedrijf geen grote uitgaven doet aan reclame en verpakkingen. Nutricia verwijt de drogisterij dat ze de ontwikkelingskosten heeft gedrukt door vindingen van het concern over te nemen. Daarop betoogde Kruidvat dat het onderzoek heeft uitgevoerd met subsidies uit Brussel.
De introductie van de Kruidvat–poedermelk volgde eind vorig jaar kort op prijsverhogingen van de Nutricia–producten Nutrilon Standaard en Nutrilon Omneo. De prijsverhogingen met een kwart leidde tot onrust op de markt, omdat ouders van jonge kinderen op zoek gingen naar goedkopere alternatieven. Nutricia is een dochterbedrijf van het beursgenoteerde Numico en is marktleider in babymelk met een geschat aandeel van tussen de 65 en 70 procent. Supermarkten en drogisterijen in Nederland verkopen op jaarbasis voor ongeveer 62 miljoen euro aan melkpoeder voor baby’s.
Eerder sprak Numico Friesland Foods (Friso) aan op het oneigenlijke gebruik van het octrooi van Nutricia. Daarop paste dit zuivelbedrijf zijn receptuur aan. Het ging om poeders die vergelijkbaar zijn met zeer goed verkopende producten uit het assortiment van Nutricia, Nutrilon Standaard en Nutrilon Omneo.
De uitspraak is op 5 oktober of eerder.