Economie

„Luchtreiziger verwacht te veel van vergoeding"

SCHIPHOL (ANP) – Luchtvaartmaatschappijen ontkennen de verplichte financiële vergoeding voor reizigers bij langdurige vertraging of annulering te ontduiken. Passagiers verwachten juist te veel van de Europese compensatieregeling, stelden Transavia en KLM woensdag.

5 July 2006 14:58Gewijzigd op 14 November 2020 03:54

De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) beschuldigt luchtvaartmaatschappijen ervan de vergoeding te ontduiken door zich te beroepen op overmacht. Dat vrijwaart ze van betaling. Transavia noemt dit onzin en KLM zegt zich niet in de beschuldiging te herkennen.Volgens de Europese regeling hebben luchtreizigers bij een annulering recht op volledige terugbetaling van de ticketprijs of op een retourvlucht naar het vertrekpunt. Ook bij een vertraging van langer dan vijf uur kunnen passagiers hun ticket vergoed krijgen. Dan moeten ze er wel voor kiezen helemaal niet meer te vliegen. Alleen bij overmacht, zoals een technisch mankement of slecht weer, hoeft niet te worden betaald.

De IVW heeft sinds de invoering van de regeling in februari vorig jaar 699 klachten van reizigers gekregen over de toepassing ervan door luchtvaartmaatschappijen. „Wij wijzen klachten terecht af. Mensen verwachten te veel van de regeling wegens onduidelijke voorlichting. Passagiers denken al snel recht te hebben op duizenden euro’s vergoeding", zei de woordvoerster van Transavia hierover.

Ook KLM spreekt van een onduidelijke voorlichting over de regeling. „In het begin zag je dat iedereen dacht bij vertraging recht te hebben op geld. We hebben veel moeten doen om dat recht te breien", aldus een zegsman.

Wel geven KLM en Transavia toe dat compensatieregeling aan duidelijkheid te wensen overlaat. Het is vooral onduidelijk wanneer een luchtvaartmaatschappij mag spreken van overmacht.

Volgens Transavia kan een onafhankelijke geschillencommissie daar helderheid in verschaffen. „Dit mag alleen niet de zoveelste commissie worden die de passagier van het kastje naar de muur stuurt", zei een woordvoerster van de luchtvaartmaatschappij. Hoofddirecteur burgerluchtvaart Helma Neppérus van de IVW is een warm voorstander van een geschillencommissie.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer