Zand verslepen voor aanleg van Euromax
ROTTERDAM - In de strijd om ’s werelds grootste containerschepen de haven van Rotterdam binnen te loodsen, timmert Havenbedrijf Rotterdam flink aan de weg. Naast de geplande aanleg van de Tweede Maasvlakte speelt de containerterminal Euromax hierbij een belangrijke rol. „Wie had een paar jaar geleden durven denken dat er ooit schepen zouden rondvaren met 13.500 containers aan boord.”
Cementwagens rijden af en aan op de plek waar eind volgend jaar de complete Euromaxcontainerterminal moet zijn verrezen. Niet verwonderlijk wanneer je bedenkt dat voor elke meter kademuur de inhoud van minstens vier van deze wagens nodig is.De eerste 300 meter van de in totaal 1900 meter lange kademuur is inmiddels door de aannemer opgeleverd. Binnenkort arriveren de eerste schepen uit Azië om de kade van containerkranen te voorzien. De eigenaar van de terminal, containeroverslagbedrijf ECT, is al druk bezig om het terrein achter de kade in te richten.
Euromax is uitsluitend bestemd voor de overslag van containers. Vanaf 2008 moeten er jaarlijks zo’n 3 miljoen stuks worden overgeslagen. Dat betekent een enorme capaciteitsuitbreiding voor de haven van Rotterdam, waar vorig jaar in totaal 9,3 miljoen containers werden afgehandeld. Maar de containerbusiness is booming en daarvan wil Europa’s grootste haven graag een extra graantje meepikken. Omstreeks 2012 moet de haven de overslag van 12 miljoen standaardcontainers (TEU) zijn gepasseerd.
Trend is dat de containers op steeds grotere zeeschepen worden vervoerd, zegt Teun Tuijtel, hoofd ontwikkeling infrastructuur en milieu bij het Havenbedrijf Rotterdam. „Reders als Maersk bestellen eigenlijk alleen nog maar megaschepen die ruimte bieden aan minimaal 7500 containers. De verwachting is dat er binnen vijf jaar al schepen rondvaren met een grootte van 15.000 TEU.”
Om deze joekels doorgang te kunnen bieden, graaft uitvoerder BAM de vaargeul langs de kademuur flink diep uit. Tuijtel: „We baggeren voor een diepgang van maximaal 19,65 meter. Daardoor kan Euromax straks schepen tot 13.000 TEU ontvangen.”
Waar een combiwand van stalen buispalen en platen gebruikelijk is, wordt voor de kademuur van Euromax gebruikgemaakt van een betonnen diepwandconstructie met een wapening van staal. Tuijtel: „Dit is uniek voor Nederland en zelfs in Europa zijn er maar welgeteld twee uitvoerders die een dergelijke klus kunnen klaren.”
Het havenbedrijf koos voor beton in plaats van staal omdat de staalprijs zich momenteel op recordniveau bevind. Tuijtel: „Ook geeft staal in toenemende mate corrosieproblemen, wat weer extra onderhoud vergt. Uitgesmeerd over de totale levensduur is het gebruik van beton goedkoper.”
Euromax kent nog een noviteit. Om vanaf het moment van oplevering nauwkeurig in de gaten te houden welke krachten er op de havenmuur werken, wordt een monitoringssysteem ingebouwd. Tuijtel: „Werkelijk in elk onderdeel is glasvezelkabel gepropt. Zelfs in de fenders en bolders.” De containerterminal dient hierdoor als een pilot voor de aanleg van toekomstige kademuren in de Rotterdamse haven.
De bouwkosten voor de kademuur, die in totaal 40 meter diep de grond in gaat, bedragen ongeveer 60 miljoen euro. Bam legt de havenmuur momenteel in het droge aan. Pas hierna zal de vaargeul worden uitgebaggerd. Hiervoor is nog eens 33 miljoen euro uitgetrokken.
De Euromaxterminal wordt geplaatst op de uiterste westpunt van de immense Maasvlakte. Meer vlakte is er aan die zijde overigens niet te vinden. Er rest slechts zee. Toch is het de bedoeling dat er direct naast de nieuwe containerterminal binnen enkele jaren nieuw land verschijnt: de Tweede Maasvlakte.
De miljoenen kuubs zand die BAM moet uitbaggeren uit de vaargeul naast de Euromax hadden dan ook mooi enkele honderden meters verder op dit nieuwe landwinningsproject (320 miljoen kuub benodigd) kunnen worden gespoten, ware het niet dat de Raad van State het ontwikkelplan voor de Tweede Maasvlakte vorig jaar afschoot wegens een te grote aanslag op het milieu.
Den Haag moet zich nu opnieuw over de aangepaste plannen buigen, zegt Tuijtel. „Toch hebben we er alle vertrouwen in dat in 2008 de spa de grond in kan. In 2013 kan het terrein dan worden opgeleverd.”
Het havenbedrijf zit dus een beetje met het zand in zijn maag, legt projectleider Joline Paulides uit. Voor een deel wordt het zand nu gebruikt voor het dempen van watergangen bij andere lopende projecten in de haven. Wat rest, zal worden afgezet op de markt. „Dus als je nog wat nodig hebt… Je kunt het hier voor 1,20 euro per kuub komen halen. Daar kan toch geen bouwmarkt tegenop?”