„Asfalt afrollen, hechten, wegwezen”
HENGELO - Rijkswaterstaat is maandagmorgen op de A35 bij Hengelo gestart met een experiment waarbij asfalt vanaf een rol wordt neergelegd. „Het is een kwestie van afrollen, hechten en wegwezen.”
Na een paar proeven op kleine schaal is het vandaag zo ver. Over een afstand van 500 meter wordt een asfaltmat neergelegd. Programmamanager Ruud Nijland kijkt tevreden toe. „Dit is wat anders dan een stinkend asfaltlaagje neerleggen. Bovendien is de kwaliteit van het asfalt stukken beter, omdat het onder de beste omstandigheden in de fabriek wordt klaargemaakt.”Op de A35 zijn maandagmorgen dan ook geen teerwagens aanwezig om de weg van nieuw asfalt te voorzien. Wel staan er een paar vrachtwagens met grote rollen asfalt op de oplegger. Het gewicht van een rol asfalt is 15.000 kilo. De lengte van een asfaltmat is 50 meter, de breedte maximaal 3,75 meter.
„’t Is net een tapijtje uitrollen”, lacht Ronny Oude Tijdhof. De coördinator van het infocentrum over de proef volgt de werkzaamheden op de A35 op de voet. Een heftruck legt voorzichtig de mat neer, een man zorgt er vanaf de weg via een joystick voor dat de mat op de millimeter nauwkeurig wordt neergelegd. „Als we hier krom beginnen, eindigen we verkeerd”, legt Oude Tijdhof uit.
Een medewerker van Rijkswaterstaat controleert de temperatuur: 22 graden. Oude Tijdhof: „Alles wordt nauwkeurig bijgehouden, omdat het een proef is. We gaan ook remproeven houden, om te zien hoe het asfalt -33 millimeter dik- daarop reageert.
Wat automobilisten gaan merken van oprolbaar asfalt? Programmamanager Nijland: „Als ze het raampje open hebben, zullen ze merken dat het een stuk stiller is dan zoab. In dat kader houden we deze proef ook. Bovendien is het een stuk sneller aan te leggen, zodat er minder verkeershinder ontstaat.”
Een ander pluspunt is dat Rijkswaterstaat -mocht de proef slagen- voortaan ook in de winter aan de weg kan werken. „Nu leggen we van oktober tot april geen wegen aan, maar met oprolbaar asfalt is dat wel mogelijk. Daardoor kunnen we de werkzaamheden beter spreiden.”
Op dit moment is oprolbaar asfalt nog anderhalf keer zo duur als zoab. Nijland: „Als we het op grotere schaal kunnen laten produceren, kan het even duur. Maar voordat het echt wordt ingevoerd, moet er nog veel gebeuren. Nu komt dit asfalt op een recht stuk. Maar we zullen het ook in bochten moeten leggen. Dat wordt nog spannend.”