Resultaten EMG staan onder druk
APELDOORN - Vooral door eenmalige baten heeft de Erdee Media Groep (EMG) in 2005 een nettowinst behaald van ruim 1,2 miljoen euro. Toch zijn de financiële vooruitzichten voor de moedermaatschappij van het Reformatorisch Dagblad, Terdege en KRB Organisatie niet positief.
Dat zei algemeen directeur ir. B. Visser vrijdgaavond tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering. „We mogen spreken van een goed resultaat, daar zijn we blij mee. Eenmalige baten vertekenen echter het beeld van 2005.” In 2004 kwam de nettowinst uit op ruim 730.000 euro.Zonder de bijzondere inkomsten -een bedrag van ruim 600.000 euro- komt het rendementspercentage in 2005 uit op 4,3 procent. Dat is lager dan de doelstelling, die een jaar eerder nog wel werd gehaald.
Visser wijt de afnemende winst aan de aanhoudend moeilijke markt. „Er is sprake van structureel dalende inkomsten, zowel aan de advertentie- als aan de abonnementenkant. Noodzakelijke investeringen en stijgende uitgaven van bijvoorbeeld salarissen en papier maken het moeilijk om de kosten ook structureel te laten dalen.”
Voorzitter van de raad van bestuur van de EMG J. L. van den Heuvel opende de avond met het lezen van Handelingen 8, de geschiedenis van Filippus en de moorman. Hij citeerde ds. E. van Meer: „De Heere wil zich van mensen bedienen om Zijn Woord te onsluiten. Zo was Filippus een gids voor de kamerling. Zo zijn uw ouders en leraars dat voor u.” Zo wil ook het RD een gids zijn, voegde Van den Heuvel daaraan toe.
De betaalde kernoplage van het RD daalde in 2005 naar gemiddeld 55.936 abonnementen (2004: 56.978). De verspreide oplage van het RD ligt nog altijd boven de 59.000. De betaalde oplage van Terdege daalde van 32.402 in 2004 naar 31.338 in 2005. De bezoekcijfers van de digitale krant, de jongerensite Yord en de activiteitenagenda Tijdenplaats stijgen wel.
Voor 2006 is een operationele winst begroot van 500.000 euro, een bedrag dat overeenkomt met een rendementspercentage van 2,1 procent. Op grond van de huidige inzichten en bij ongewijzigd beleid verwacht Visser dat de winst de volgende jaren wellicht kan omslaan in verlies. Toch wil de directeur zeker niet van paniek spreken. „We moeten echter de realiteit wel onder ogen zien.”
Visser zal daarom blijven inzetten op kostenbesparingen. Verder ligt er een duidelijk accent op klantenbinding. De in 2006 ingevoerde RD-Card is daar een voorbeeld van. Nieuwe abonnementsvormen moeten tegemoetkomen aan veranderde klantwensen. Zo zal met ingang van 2007 het weekendabonnement zijn intrede doen: vrijdag en zaterdag de papieren krant, de overige dagen een digitale versie.
De algemeen directeur zoekt ook steeds vaker naar samenwerking met andere marktpartijen. „Zo kunnen we sneller schakelen en nemen we niet zelf alle risico’s op ons.”
Voorbeelden zijn de Trouwbeurs, die KRB Organisatie in oktober organiseert met Bastion Organisatie & Evenementen, en de verkoop van boeken door RD en Terdege in samenwerking met uitgeverij De Groot Goudriaan. „EMG moet nadenken over de verandering van een klassiek krantenbedrijf naar een multimediaorganisatie.”
Ds. A. van Heteren, lid van de Stichting Reformatorische Publikatie, stond aan het eind van de avond stil bij Romeinen 8:23. Het lezen van de krant of van Terdege geeft regelmatig aanleiding tot zuchten, vanwege al het onrecht in de wereld, natuurrampen of kindermishandeling, zei hij. „Niet ieder kent echter het zuchten van Paulus. Hij sluit zichzelf erbij in, hij zucht niet alleen vanwege de gevolgen van de zonde maar om de zonde zelf. Het was echter ook een zuchten met verwachting. Die boodschap mogen ook RD en Terdege doorgeven, dat er na dit leven een eeuwigheid volgt en dat er verwachting is voor allen die de Heere mogen dienen.”