Belangstelling voor huizensite stijgt
De belangstelling voor het NVM-woningaanbod via funda.nl is de afgelopen maanden sterk toegenomen. In het tweede kwartaal van dit jaar steeg het bezoek van funda met maar liefst 50 procent.
Dat heeft de NVM maandag meegedeeld. Hiermee is funda.nl een van de meest geraadpleegde sites in Nederland. De huizensite geeft toegang tot de ruim 60.000 koopwoningen die dagelijks door NVM-makelaars worden aangeboden.
Vorig jaar werden in een vergelijkbare periode per dag gemiddeld 1 miljoen pagina’s op funda.nl opgeroepen. Nu ligt dat tussen de 2 en de 2,5 miljoen. In mei werd zelfs enkele malen de grens van 3 miljoen pageviews op één dag bereikt. Funda drukt de belangstelling voor de site uit in het aantal internetpagina’s dat per dag wordt bekeken. Gemiddeld bekijkt iedere bezoeker 20 tot 25 pagina’s. Het aantal bezoekers komt hiermee op circa 100.000 per dag.
De cijfers van funda bevestigen de ontwikkelingen op de woningmarkt zoals die afgelopen woensdag door de NVM zijn toegelicht. „Er is geen sprake van een vraaguitval. Dat is te zien aan de interesse van de consument in funda en het aantal transacties van de NVM kantoren”, aldus NVM-voorzitter Oscar Smit. Volgens funda zullen dit jaar maar liefst 300 miljoen ”virtuele huisbezichtigingen” via haar website plaatsvinden. Een teken dat er nog altijd veel interesse bestaat voor met name koopwoningen in Nederlanden.
De naamsbekendheid van funda onder de totale Nederlandse bevolking is het afgelopen jaar meer dan verdubbeld, van 6 procent in juni 2001 naar 13 procent nu. Binnen de doelgroep woningzoekenden heeft funda een bekendheid van 73 procent. De bekendheid van de NVM is stabiel gebleven. Een op de drie Nederlanders kent de NVM. Het onderzoek is in opdracht van funda uitgevoerd door het Centrum voor Marketing Analyse in Amsterdam.