„We hebben ons huiswerk nu beter gedaan”
MIDDELBURG - Als de WCT in Zeeland er werkelijk komt, hoeven niet alle containerschepen nog door te varen naar Antwerpen. Vlissingen is dan ver genoeg. Toch betekenen de plannen geen ruzie met Vlaanderen, zegt verantwoordelijk gedeputeerde Van Waveren. „We hebben het over een relatief kleine containerterminal.”
De WCT komt er, wat Gedeputeerde Staten van Zeeland betreft. De containerterminal zal weliswaar niet zo lang worden als eerst de bedoeling was, maar ook in afgeslankte vorm kan hij een aardige impuls geven aan de Zeeuwse economie, zegt gedeputeerde Harry van Waveren. Als het aan hem ligt, legt het eerste containerschip in 2011 aan.In 2003 vernietigde de Raad van State de plannen voor de WCT. Waarom zou het nu wel lukken?
„De Raad van State vernietigde het plan destijds op drie punten: we konden niet aantonen dat er geen natuurverlies zou optreden, we hadden geen harde economische motieven en er was de achterlandproblematiek, waarbij overlast zou ontstaan voor de omwonenden bij het verwerken van de containers. Die punten gelden nu niet langer, door belangrijke aanpassingen. De reacties die ik hoor, zijn dan ook dat we ons huiswerk veel beter gedaan hebben dan de vorige keer. Ik heb er vertrouwen in dat het deze keer gaat lukken.”
Uit de plannen blijkt dat Antwerpen mogelijk een licht banenverlies te incasseren heeft als Zeeland zijn WCT krijgt. U hebt nu ruzie met Vlaanderen?
„Dat valt reuze mee. Wat er kan gebeuren, is dat Vlaanderen te maken krijgt met een lichte vertraging in de groei. Het rendement voor Vlaanderen blijft ook met de WCT positief. De haven van Antwerpen is vele malen groter. Ik heb nog geen officiële reactie uit Vlaanderen gehad, maar ik geloof niet dat de wenkbrauwen hiervan omhooggaan.”
Een aanzienlijk deel van de containers die naar Zeeland komen, gaat blijkens de plannen ten koste van de Rotterdamse haven. Is de WCT een sigaar uit eigen doos?
„Ook Rotterdam blijft een positief rendement behalen volgens de plannen. Vergeleken met de Maasvlakte zijn wij een muis naast een olifant. Ik voorzie echt geen problemen op dat terrein.”
De WCT komt op industrieterrein Vlissingen-Oost, vlak bij het dorpje Borssele. De mensen daar hebben al zo veel zware industrie naast de deur.
„In de gemeente Borsele is al een plan gemaakt voor de aanleg van het zogeheten Sloebos, een groene zone die we willen doortrekken naar ’s-Heerenhoek en Nieuwdorp. Maar ook los daarvan is juist in Borssele het draagvlak voor de WCT groot. Voor de inwoners betekent het werkgelegenheid om de hoek. Niet voor niets stuit de aanwezigheid van de kerncentrale daar nauwelijks op bezwaren.”
De Kaloot, een strandje bij Borssele waar vaak fossielen worden gevonden, moet wijken voor de WCT. Een groot verlies?
„Mijn opvatting daarover is niet relevant.” Na een korte stilte: „Maar als toerist zou ik liever doorrijden naar het strand van de Noordzee of de Oosterschelde. Daar heb je niet de achtergrond van industrie. Wel betreur ik het gedeeltelijke verlies van de fossielenvindplaats. Zulke dingen maken de afweging altijd lastig.”