Economie

Naam Vendex KBB verdwenen

AMSTERDAM (ANP) - Vendex KBB is zijn naam kwijt. De nieuwe eigenaren van het detailhandelsconcern, bekend van winkelketens als V&D, Hema en Hunkemöller, kondigden woensdag aan dat de naam per direct is ingeruild voor Maxeda.

15 June 2006 10:53Gewijzigd op 14 November 2020 03:51
AMSTERDAM – Ronald van Zetten, topman van de HEMA, deelde woensdag ter onthulling van het nieuwe logo tompoezen uit bij de HEMA in Hilversum. Vendex KBB, het moederconcern van HEMA, heet sinds woensdag Maxeda. De afzonderlijke formules behouden wel hun
AMSTERDAM – Ronald van Zetten, topman van de HEMA, deelde woensdag ter onthulling van het nieuwe logo tompoezen uit bij de HEMA in Hilversum. Vendex KBB, het moederconcern van HEMA, heet sinds woensdag Maxeda. De afzonderlijke formules behouden wel hun

Ze willen daarmee onderstrepen dat het concern een nieuwe koers is gaan varen. De afzonderlijke formules behouden wel hun naam.Vendex KBB kwam in 2004 in handen van een groep investeerders onder leiding van het Amerikaanse Kohlberg Kravis Roberts (KKR) en het Nederlandse Alpinvest. Door de overname werd vorig jaar het predicaat Koninklijk verloren.

„Wij willen minder naar het verleden kijken”, zei een woordvoerster van Maxeda gisteren over de naamswijziging. Een nieuwe naam, zonder speciale betekenis bedacht door een reclamebureau, past bij „een frisse start”, zo zei ze.

Het concern ontstond in 1999 door een fusie tussen V&D-eigenaar Vendex en Bijenkorfmoeder KBB. De afgelopen jaren verliepen de zaken niet voorspoedig, vooral niet bij de warenhuizen van V&D.

De directie besloot vorig jaar dat de winkelformules nauwer met elkaar moeten samenwerken. Dat heeft ertoe geleid dat V&D experimenteert met Dixons- en Hunkemöller-vestigingen in zijn eigen warenhuizen. Ook het inkoopbeleid van de verschillende formules wordt beter op elkaar afgestemd.

Vendex KBB presteerde vorig jaar nog matig. Zowel de omzet (3,8 miljard euro) als het bedrijfsresultaat (249 miljoen euro) bleef nagenoeg op het niveau van 2004. In de tweede helft van vorig jaar trok de markt wel weer aan, na enkele jaren met dalingen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer