Tunnel langs Naardermeer kan miljard goedkoper
MUIDEN - De tunnel langs het Naardermeer voor een nieuwe snelweg tussen de A6 en de A9 kan voor een miljard euro minder worden aangelegd. Bovendien kan door toepassing van een dubbeldekstunnelbuis nog eens een half miljard euro worden bespaard.
De regio Amsterdam-Almere moet snel een oplossing vinden voor de groeiende mobiliteit. Een mogelijkheid is om een nieuwe snelweg tussen de A6 en A9 aan te leggen of de huidige Gaasperdammerweg door Amsterdam-Zuidoost te verbreden. Volgens eerdere berekeningen zou de omstreden ondergrondse snelweg langs het Naardermeer 4,5 miljard euro kosten.Door een slimmere bouwmethode en door gunstiger mogelijkheden voor grondaankoop blijkt deze variant goedkoper uit te vallen. De mogelijke toepassing van een dubbeldekstunnelbuis heeft echter als nadeel dat er geen vrachtverkeer doorheen kan, terwijl de maximumsnelheid op 80 kilometer per uur ligt.
De baten van de tunnel vallen daarmee hoger uit dan de onkosten door lange files. Minister Peijs wilde zich donderdagmorgen nog niet uitspreken voor een van de varianten. Ze wil in ieder geval geen nieuwe A13 langs Overschie aan laten leggen. Daarmee neemt ze afstand van de optie van verbreding van de Gaasperdammerweg.
Bestuurders uit de regio, milieuactivisten en natuurliefhebbers zijn fel gekant tegen de aantasting van het natuurgebied. Minister Peijs wees er vanochtend op dat behalve aandacht „voor miertjes en beestje” er ook aandacht voor mensen zou moeten zijn. Wie niet kiest voor de tunnelvariant langs het Naardermeer, kiest wel voor een negenbaansstadssnelweg door Amsterdam-Zuidoost, zo zei Peijs.
De PvdA heeft zich woensdagavond uitgesproken tegen de aanleg van een nieuwe snelweg langs het Naardermeer. Daarmee is deze onzekerder geworden. Peijs reageerde donderdagmorgen verbaasd op deze „voorbarige” stellingname. „Het kabinet heeft nog niet eens een keus gemaakt. Laten we kiezen op basis van feiten en niet op grond van emoties.”