Economie

Nederlandse streekwijn op chique tafels

BENTELO - Passanten wrijven zich nog eens goed de ogen uit. In het glooiende Twentse coulisselandschap duikt plotseling een ruim 4 hectare grote wijngaard op. In het midden pronkt een mediterrane wijnschuur. Zelfs de bittere geur die zo bekend is van de Franse wijngaarden is aanwezig. „Ik hoor vaker dat mensen hier een vakantiegevoel krijgen”, grinnikt de 40-jarige Roelof Visscher.

Ralph Schouten
7 June 2006 08:50Gewijzigd op 14 November 2020 03:49
BENTELO – Wijnboer Roelof Visscher (r.) uit het Overijsselse Bentelo bindt samen met een medewerker de ranken in zijn wijngaard op. Foto ANP
BENTELO – Wijnboer Roelof Visscher (r.) uit het Overijsselse Bentelo bindt samen met een medewerker de ranken in zijn wijngaard op. Foto ANP

Zijn ’domaine’ telt in totaal 8 hectare. Daarmee is de Twentse wijnboer de grootste van Nederland. Steeds meer Nederlanders, hobbyisten en professionele ondernemers verbouwen wijn. Visscher is een fervent wijnliefhebber, zonder agrarische achtergrond. In 2000 trok hij de stoute schoenen aan en kocht zijn eerste 2,5 hectare.Drie jaar later zegde hij zijn baan op en sinds dat moment is de Tukker fulltime wijnboer. Ruim 500.000 euro heeft hij inmiddels in wijngaard Hof van Twente geïnvesteerd. „Om de wijnbouw rendabel te maken moet ik groeien. Ik zit nu op een oogst van 7500 liter wijn, dat moet over enkele jaren 25.000 liter zijn. Ik heb 4 hectare in ontwikkeling. Daarmee kom ik een eind in de goede richting.”

In de wijnschuur staat een kostbare installatie waar de druiven worden verwerkt tot wijn. Ook het afvullen van de flessen doet Visscher zelf. Concurreren op de prijs met de traditionele wijnlanden is erg moeilijk. „We kiezen voor kwaliteit en een exclusieve uitstraling met luxe flessen en mooie etiketten.”

Een Twentse streekwijn kost rond de 11 euro. Ondanks de pittige prijs is er veel vraag. „We leveren aan Twentse restaurants, maar ook het chique hotel The Grand in Amsterdam en Mercure Airport Hotel hebben onze wijnen op de menukaart staan.”

Het Produktschap Wijn merkt een grote toename van particulieren en professionele ondernemers die zich op de wijnbouw storten. „ We zijn dit jaar begonnen met het in kaart brengen van de commerciële wijnboeren. Er staan inmiddels 65 wijngaarden geregistreerd. In totaal exploiteren deze wijnboeren 70 hectare, met een jaaropbrengst van zo’n 280.000 flessen”, zegt een woordvoerder. Het Produktschap Wijn werkt ook aan een hygiënecode voor de verwerking van de druiven.

Proefwijngaard Country Winery in Nijverdal is leverancier van wijnplanten. Eigenaar Hans Kluijt verbouwt er tientallen soorten. „Er komen steeds meer druivensoorten op de markt die het in het koude Nederland prima doen”, is zijn ervaring. Met name de Regent, Noah en Riesling scoren prima.

Kluijt adviseert en levert aan hobbyisten, maar begeleidt ook grote wijnbouwprojecten. „Vooral onder agrariërs is veel belangstelling voor de wijnbouw. In de Achterhoek is het zelfs mogelijk om met subsidie een wijngaard te beginnen.”

Niet overal is de bodem geschikt voor wijnbouw. Klei- en leemgronden geven de beste condities. Country Winery ligt op een akker die duizenden jaren geleden overspoeld werd door het riviertje De Regge. Als aandenken liet de rivier een fraaie kleilaag achter. Om de grondvorst een slag voor te zijn heeft Kluijt zijn wijnstruiken op anderhalve meter hoogte hangen.

De Apostelhoeve in Maastricht is met 6 hectare niet alleen een van de grootste, maar ook de oudste commerciële wijngaard van Nederland (1970). „We produceren 45.000 flessen wijn per jaar. Uitsluitend witte, want het is moeilijk om een concurrerende rode wijn te bottelen”, zegt eigenaar Matthieu Hulst.

Volgens hem is het hard werken om het hoofd boven water te houden. „Je ziet wel meer wijnboeren in Nederland, maar er staan ook meer bedrijfjes te koop.”

De Apostelhoeve is in Nederland een begrip. Toch moet ook Hulst zich steeds opnieuw waarmaken. „In het begin kochten restaurants nog wel eens onze wijnen omdat het een Nederlands product is. Tegenwoordig moeten we echt op kwaliteit en prijs concurreren. Het geeft extra voldoening als jouw wijnen dan op de menukaart staan.”

Wijngaard Hof van Twente levert zo’n 75 procent van de wijnopbrengst aan hotels en restaurants. De rest wordt vooral verkocht aan bedrijven die een fles Twentse wijn cadeau doen als relatiegeschenk. Het markante wijnwinkeltje is op vrijdag- en zaterdagmiddag voor publiek geopend. Visscher organiseert in samenwerking met kleinschalige bedrijfjes en horeca uit de omgeving speciale arrangementen. Daarnaast verkoopt de ondernemer jonge wijnplanten. Dit jaar waren er dat, verspreid door heel Nederland, maar liefst 40.000.

Ook Country Winery zit niet stil en heeft in het proeflokaal onder meer wijnjam en een alcoholvrije rosélimonade in de aanbieding. „Die laatste is vooral onder kinderen razend populair. Zo veel wijn drinken als je wilt en toch niet dronken worden. Wie wil dat niet?” grapt Kluijt. (ANP)

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer