„Langdurig aandacht voor taal en rekenen”
DEN HAAG - Alle leerlingen en studenten moeten rekenen en taal goed onder de knie hebben. Om dat voor elkaar te krijgen, wil minister Van der Hoeven een doorlopende leerlijn invoeren. Dat houdt in dat er van het basisonderwijs tot het hoger onderwijs voortdurend aandacht is voor rekenen en taal.
Dat heeft de bewindsvrouw vrijdag geschreven in een brief aan de Tweede Kamer. Door steeds de reken- en taalvaardigheden van alle leerlingen in de gaten te houden, komen achterstanden eerder aan het licht. Leerlingen die achterlopen, kunnen hun vaardigheden direct bijspijkeren. De doorlopende leerlijn moet terugkomen in de kerndoelen van het basis- en voortgezet onderwijs, in de eindexameneisen voor het voortgezet onderwijs en in de kwalificatieprofielen en exameneisen voor het middelbaar beroepsonderwijs.In dezelfde brief herhaalt minister Van der Hoeven dat aankomende pabostudenten vanaf komend schooljaar reken- en taaltoetsen moeten afleggen. Zo kunnen achterstanden op die terreinen tijdig aan het licht komen en kunnen de kandidaat-leraren hun eventuele achterstand inhalen voordat ze aan hun opleiding tot leraar beginnen.
De leerlingen moeten de reken- en taaltoets maken in het laatste jaar van het voorgezet onderwijs of middelbaar beroepsonderwijs. Bij de start van de studie en aan het einde van het eerste studiejaar moeten ze weer een dergelijke toets maken. Als de uitkomt van de laatste test onvoldoende is, mag de student zijn pabostudie niet voortzetten.
Uit onderzoek is gebleken dat veel studenten van de pabo zwak zijn in taal en rekenen. De helft zou in rekenen slechter zijn dan de beste leerlingen in de hoogste klas van het basisonderwijs.
Het kabinet heeft vrijdag tijdens de ministerraad als doel gesteld dat de helft van de Nederlandse beroepsbevolking in 2020 een diploma van een universiteit of hogeschool op zak moet hebben. Ons land kent nu nog een tekort aan hoger opgeleiden.
Ruim een derde van de beroepsbevolking heeft een diploma van het hoger onderwijs. Om dit te verhogen naar de helft, moet het rendement van het hoger onderwijs omhoog: nu heeft 70 procent van de studenten na tien jaar een diploma gehaald. Dit moet stijgen naar 80 procent. Ook moeten meer mensen hoger onderwijs gaan volgen. Sinds 2004 is al de ambitie dat in 2010 de helft van de jongeren een opleiding doet aan universiteit of hogeschool. De verwachting is dat dit gaat lukken.
Het kabinet zegt een groter aandeel hoger opgeleiden te willen bereiken door een strengere aanpak van voortijdige schoolverlaters en meer verschillende opleidingen.