Lpg als steuntje in de rug voor dieselmotor
ROODESCHOOL - Betere prestaties, vollediger verbranding en een besparing van zo’n 15 procent op de brandstofkosten. Volgens Klaas Wijmstra, directeur van Gasotronic uit Roodeschool, kan het allemaal. Het bedrijf levert een systeem dat diesel en lpg in de vrachtwagenmotor mengt. „Nóg een voordeel: minder roetuitstoot.”
Zo’n vijf Nederlandse vrachtwagens rijden op dit moment op een mix van diesel en lpg. De markt moet dus nog worden veroverd, stelt Wijmstra. „Het systeem is niet nieuw; in Amerika rijden ze al jaren met een soortgelijke oplossing. We hebben ons eigen product ontwikkeld en zijn in 2003 op de Engelse markt begonnen. Ongeveer honderd trucks zijn daar uitgerust met ons systeem.”De techniek is redelijk eenvoudig, aldus Wijmstra. „Diesel verbrandt langzaam. Een druppel is niet in een keer weg, maar begint aan de buitenkant te branden tot hij op is. Soms zijn de druppels zo groot dat er in de cilinder niet genoeg tijd is om de diesel helemaal op te branden. Een nieuwe cilinderslag gooit de onverbrande diesel via de uitlaat naar buiten. Dat is het welbekende roet.”
Om een optimaal verbrandingsrendement te hebben en om van het roet af te zijn, bedacht Wijmstra een manier om de verbranding te versnellen. „Via de luchtinlaat spuiten we een bepaalde hoeveelheid gas in de cilinder. Dit gas vermengt zich met lucht. Op het moment dat de druk zo hoog is dat de diesel ontbrandt, verbrandt ook het gas. Deze extra explosie zorgt voor een zo goed als volledige verbranding van de diesel.” Dit steuntje in de rug vergroot ook de slagkracht van de cilinder en daarmee het motorvermogen met zo’n 20 procent.
Volgens Wijmstra is een brandstofreductie van 15 procent haalbaar. „Er zijn meer pk’s voorhanden, waardoor de chauffeur continu in het zogeheten groene toerengebied kan rijden. Waar hij eerder teruggeschakelde, hoeft hij nu niets te doen. Daarnaast springt de motor efficiënter om met diesel. Met de huidige gasprijzen blijkt de besparing tussen de 8000 en 15.000 euro per jaar per vrachtwagen te liggen.”
Er is ongeveer 1 liter gas nodig voor 20 liter diesel. Toch adviseert Wijmstra minimaal 300 liter lpg mee te nemen op 1000 liter diesel. „Puur uit praktische overweging. Je zult net zien dat de lpg-pomp tegenover de dieselpomp zit. Dan moet je met de hele combinatie draaien. Als je zorgt voor genoeg gas, kun je de ene keer alleen diesel en de andere keer alleen gas tanken.”
De kosten voor het ombouwen van een auto liggen rond de 4000 euro. Daarvoor krijgt de transporteur een auto die voorzien is van een boordcomputer, gasinjector met toebehoren en de nodige tanks.
Deze tanks variëren in grootte. Het kunnen er vier van elk 60 liter zijn of twee grote exemplaren van 180 liter. Per vrachtwagen bekijkt Gasotronic waar de tanks het best geplaatst kunnen worden.
De opgeslagen lpg staat officieel te boek als hulpbrandstof. Een nieuwe fenomeen, zo bleek tijdens de vergunningaanvraag, die maanden duurde. „Er was niets voor geregeld, alles moest voor het eerst op papier gezet worden. De lpg in ons systeem is een hulpbrandstof, omdat een auto niet alleen op gas kan rijden. Een dieselmotor heeft geen bougies, dus zelfstandige ontbranding van de lpg is onmogelijk.”
Chauffeurs hoeven slechts één ding te leren als ze met een omgebouwde truck op weg gaan: net zo blijven rijden als ze nu doen. Wijmstra: De meeste chauffeurs vinden die extra pk’s helemaal geweldig en gaan agressiever rijden. Ik hoef niet uit te leggen dat de besparing dan snel weg is.”