Hotel moet weten wat Chinezen willen
AMSTERDAM (ANP) - De onstuimig groeiende Chinese reismarkt is veelbelovend voor Nederland, maar de verwachte enorme aantallen bezoekers zijn (nog) niet gekomen. Dat staat in een rapportage die is opgesteld door het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC), de ING Bank en Horwath Consulting.
Samen met Koninklijk Horeca Nederland organiseerden zij dinsdag in Amsterdam het seminar ”De Chinese reismarkt: kansen en mogelijkheden voor toeristische ondernemers”. Volgens de opstellers heeft de Chinese reismarkt al een sterke groei laten zien, maar zit deze ook nog aan het begin van de groeispurt. „Toch moeten we realistisch zijn. De extreme groeiverwachtingen zijn -nog- niet uitgekomen”, aldus de kenners.De Nederlandse hotelbranche verwacht dat het marktaandeel van Chinese hotelgasten stijgt naar bijna 5 procent in 2009. Dat is vier keer zo veel als nu het geval is. In 2005 overnachtten 96.000 Chinezen in Nederland, 17 procent meer in vergelijking met 2004. In 2006 zet de groeit versterkt door, het NBTC gaat uit van een toename met 20 procent.
De voorspellingen voor de periode tot en met 2015 lopen uiteen. „Een geweldig grote stroom toeristen gaat op gang komen, niet alleen uit China, maar uit de hele Aziatische regio”, weet algemeen directeur Hans van Driem van het NBTC. „We moeten wel iets doen om deze mensen naar Nederland te krijgen. De hotelcapaciteit moet bijvoorbeeld fors omhoog, anders verliezen we de concurrentiestrijd met landen zoals Dubai, waar ze in een veel sneller tempo bouwen dan in Nederland.” Van Driem schat het aantal Chinese toeristen in 2015 voorzichtig op 275.000.
Ewout Hoogendoorn, directeur van Horwath Consulting, is nog veel optimistischer. „Er zijn ook scenario’s die uitgaan van een groei naar 1 miljoen Chinezen of nog veel meer. Je moet best naar dat miljoen toe kunnen groeien.”
Een belangrijk deel van de Chinese toeristen verplaatst zich in groepen die in circa vijftien dagen tien Europese landen bezoeken. Deze mensen bezoeken Europa doorgaans voor het eerst en willen de klassieke trekpleisters zien. Voor Nederland gaat het dan om bestemmingen zoals Amsterdam, met de Wallen en de diamantslijperijen, de molens van Kinderdijk, Keukenhof, Madurodam en de kaasmarkt in Alkmaar.
Deze toeristen vormen een nieuwe, aantrekkelijke groeimarkt voor Nederlandse ondernemers. De meeste Chinezen zullen namelijk na de eerste vluchtige kennismaking nog een keer terug willen komen. Mogelijk besteden ze dan meer tijd en dus ook meer geld in Nederland. De toeristen uit het Verre Oosten zijn vaak enthousiast over Nederland, maar vinden het tegelijkertijd nogal duur. De prijs van een kamer in een driesterrenhotel ligt hier op hetzelfde niveau als in een vijfsterrenhotel in China. Chinezen hebben daarom hoge verwachtingen en het is aan hoteliers om die waar te maken.
Om te profiteren van de komst van de Chinezen kunnen hotelondernemers zich maar beter verdiepen in hun eetgewoonten. Bij het ontbijtbuffet worden brood en melk niet gewaardeerd. Ze houden na het opstaan van een warme hap, eieren met spek, rijst en noedels. Tijdens het diner of de lunch drinken Chinezen warm en geen koud water. Eetstokjes worden uiteraard gewaardeerd, maar dienen wel rechts van het couvert neergelegd te worden.
Behalve het aantal groepsreizigers groeit ook het aantal zakenreizigers, die weer andere eisen stellen aan hun verblijf in Nederland. „Zeker bij zakelijke reizigers is hiërarchie uiterst belangrijk”, weet touroperator Elite Destination Management Company. „De hoogste manager moet ook de grootste kamer krijgen. Men is wel eens de hele hoofdstad doorgereden om te laten zien dat de geboden hotelkamer ook daadwerkelijk de beste en grootste kamer van Amsterdam was.”
Nederland telt nu nog geen hotels die zich exclusief richten op Chinese toeristen. Eind dit jaar verandert dat, met de opening van een nieuw hotel in Delft. Het project omvat de bouw van zeventig kamers en richt zich met name op de zakelijke gast uit China. Het onderkomen krijgt ontmoetingsruimten, een karaokebar en privé-eetkamers.