Casa Familia zoekt welgestelde refo’s
Vakantieparken met enkel woningeigenaren uit de gereformeerde gezindte. Casa Familia peilt op dit moment de interesse voor dit idee. Het plan biedt geen hoge rendementen, wel een eigen identiteit.
Een vertrouwde sfeer combineren met rust en ontspanning. Dat is het ideaal van Casa Familia. Het idee is simpel. Mensen uit de gereformeerde gezindte kopen een woning op een park. Tijdens vakanties of weekenden maken zij gebruik van deze tweede woning. Casa Familia biedt voor de overige weken een verhuurfaciliteit aan, om zo de kosten te drukken.Voor de duidelijkheid: de gezindte is hiermee geen lucratieve belegging rijker. Het rendement van vakantieparken komt door afschrijving en andere vaste lasten zelden boven de 5 procent uit. Ook fiscale voordelen zijn verwaarloosbaar. Een eventuele waardestijging kan wel voor een extraatje zorgen.
Met advertenties in deze krant proberen de initiatiefnemers J. A. Jonker, H. J. van Bentem en L. Kisteman de interesse te wekken om een enquête in te vullen. Hoe groot de belangstelling is, wil Jonker niet zeggen. Wel laat hij los dat de respons „zeer bevredigend” is, zowel van potentiële kopers als huurders.
Casa Familia richt zich in eerste instantie op het RD-publiek. Jonker schat in dat de doelgroep groot genoeg is om voldoende welgestelde geïnteresseerden te vinden voor de aankoop van een vakantiewoning. „In Nederland is een hele generatie met een prima vermogenspositie. Verder zie je dat mensen tijd en geld willen besteden aan vakantie. Die optelsom is voor ons de basis van het idee. Verder ligt de spaarzaamheid in de gezindte boven het landelijk gemiddelde.”
De prijzen van de woningen zijn nog niet bekend. „We gaan eerst de markt in kaart brengen. Als mensen een chalet willen, dan hangt daar een ander prijskaartje aan dan aan een stenen huis. Uit de enquête blijkt al wel dat de meeste gegadigden niet verder willen gaan dan 150.000 euro. Iedereen pleit echter voor ruime kavels met dito woningen, een wasmachine en goede bedden. Dat bijt een beetje.”
Waar komt het park?
„Dat hangt van de enquête-uitslag af. Het ligt voor de hand dat we het eerste park met enkele tientallen huisjes in Nederland neerzetten. Vervolgens kijken we naar het buitenland. De autobestemmingen zijn populair.”
Wie betaalt de eerste grondaankoop?
„Het ligt voor de hand dat een projectontwikkelaar of bouwer de grond aankoopt. Casa Familia fungeert voor deze partij als een soort makelaar. Het is ook een mogelijkheid om een investeringsfonds op te richten waar beleggers in kunnen participeren.”
Welke identiteitsregels hanteren jullie?
„We richten ons op de breedte van de gereformeerde gezindte. We lezen samen een krant, dan moeten we ook samen kunnen recreëren. Casa Familia kan niet verbieden dat een dame in broek het park oploopt. Het meisje achter de receptie zal in ieder geval een rok dragen.”
Hoe garanderen jullie de identiteit?
Kopers en huurders ondertekenen een reglement en een parkbeheerder houdt de vinger aan de pols. De zondagsrust is bijvoorbeeld een hard punt, daaraan doen we geen concessies. Zonodig grijpt de beheerder in.”
Stel, er meldt zich iemand met een katholieke achtergrond.
„Deze persoon is hartelijk welkom, onder de voorwaarde dat hij het reglement respecteert en naleeft. We zien naleving en beleving graag in elkaars verlengde, maar voor de beleving van de huisregels kunnen en hoeven wij niet in te staan. We richten ons met onze reclameactiviteiten alleen op de gereformeerde gezindte. De stelling is daardoor puur theoretisch.”
Wanneer presenteren jullie het eerste park?
„Ergens in het derde kwartaal willen we met een plan naar buiten komen.”