Philips boort babymarkt aan
AMSTERDAM (ANP) - Met de aankoop van Avent heeft Philips een nieuwe groeimarkt aangeboord: baby’s. Het Britse bedrijf is gespecialiseerd in producten voor moeder- en babyverzorging, zoals borstpompen, sterilisators en zuigflessen.
Philips betaalt 675 miljoen euro voor zijn aanwinst, zo liet het elektronicaconcern dinsdag weten. De verkopende partij is investeringsmaatschappij Charterhouse Capital Partners.Avent is de tweede acquisitie die Philips dit jaar doet voor zijn nog jonge tak Consumer Health & Wellness. In januari werd de overname van Lifeline Systems aangekondigd, een Amerikaanse onderneming die zorg op afstand voor ouderen faciliteert.
De babymarkt is voor Philips een relatief onontgonnen terrein. Het concern produceert wel babyfoons, maar die leveren niet veel omzet op. Avent voegt een jaaromzet van 165 miljoen euro toe. Het bedrijf heeft volgens Philips in het verleden onder meer naam gemaakt met de ontwikkeling van de eerste borstpomp die het zuigen van baby’s kan imiteren en met een zuigfles die krampen in de onderbuik kan verminderen.
Philips zal naar verwachting meer elektronica aan de producten toevoegen. Verder kan het zijn marketingkracht inzetten om Avent te laten groeien in Azië. Ouders zijn daar door de toegenomen welvaart meer bereid om de portemonnee te trekken voor babyverzorging. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor China, waar Philips al sterk vertegenwoordigd is.
Met Lifeline en Avent heeft Philips nu bijna 300 miljoen euro aan jaaromzet binnengehaald. Dit komt overeen met ongeveer een derde van de doelstelling van een omzet van 750 miljoen à 1 miljard euro binnen drie tot vier jaar.