Oproep tot aansluiting bij levensmiddelenkeurmerk
DEN HAAG (ANP) - De bedenkers van het dinsdag gelanceerde levensmiddelenkeurmerk ”Ik kies bewust” roepen levensmiddelenproducenten en supermarkten ertoe op zich aan te sluiten bij het initiatief.
Zo moet er een breed gedragen logo komen dat wijst op producten met een gezondere samenstelling.De Consumentenbond spreekt van het zoveelste nieuwe logo. „Mensen zien op die manier door de bomen het bos niet meer.”
Het keurmerk is bedacht door Friesland Foods, Campina en Unilever. Een groot aantal supermarktorganisaties doet ook mee. Supermarkten zoals Super de Boer, C1000 en de leden van inkooporganisatie Superunie willen het logo onder meer op hun huismerken gaan voeren. Verder doen ook de cateraars en het Voedingscentrum mee. Supermarktkoepel CBL zei er blij mee te zijn. Grote afwezige is marktleider Albert Heijn, die vorig jaar een eigen logo presenteerde.
Veel producten kunnen in aanmerking komen voor het logo. De basis voor de beoordeling is afgeleid van internationale voedingsadviezen zoals die van de Wereldgezondheidsorganisatie. Een raad van wetenschappelijke experts moet een onafhankelijk advies uitbrengen.
Het keurmerk is er niet alleen voor echt gezonde producten, maar ook voor bijvoorbeeld frisdrank. Het gaat erom dat de artikelen minder ongezonde stoffen zoals suiker, zout en verzadigde vetten bevatten.
„Er moet een groot draagvlak voor het keurmerk komen”, zei Bas van den Berg van Campina dinsdag. „We hebben gekozen voor een open systeem, zodat iedereen kan meedoen. Op deze manier hopen we een wildgroei aan logo’s tegen te gaan.”
Minister Hoogervorst van Volksgezondheid, die bij de lancering aanwezig was, verklaarde blij te zijn met het initiatief. „Het is een goede zaak. Consumenten kunnen zien of ze een gezond product kopen. Wij hopen dat dit logo een baken van rust wordt in de supermarkt.”
De blijdschap van Hoogervorst had ook te maken met het feit dat de actie zijn ministerie geen cent kost. De levensmiddelenfabrikanten betalen het zelf. De drie die het initiatief namen, hebben elk een kwart miljoen euro ingelegd. Bedrijven die willen meedoen, moeten een soort vergoeding gaan betalen. Hoe hoog dat bedrag is, ligt aan de omzet. Het is de bedoeling dat er in september een grote publiekscampagne komt.
De Consumentenbond waarschuwt voor een teveel aan nieuwe keurmerken, waardoor mensen niet meer weten waarvoor ze moeten kiezen. Bovendien zou het logo verwarrend zijn, omdat de criteria zo soepel zijn dat er toch een logo komt te staan op bijvoorbeeld light ijs. Hierdoor zou het idee kunnen ontstaan dat light ijs gezond is.