Binnenland

Pomphouder krijgt pluim bij milieucontrole

ROTTERDAM - „Ik had jullie al eerder verwacht.” Sander Vink, eigenaar van het Texacotankstation aan de Stadhoudersweg in Rotterdam, ontvangt de controleurs van de DCMR Milieudienst Rijnmond zonder morren. Vorig jaar mankeerde er zo veel aan de veiligheid van zijn pompstation dat het onmiddellijk werd gesloten. Vandaag blijkt alles in orde.

A. M. Alblas
23 May 2006 10:21Gewijzigd op 14 November 2020 03:47

Vink verdient een pluim. Toch wil de pomphouder wel even zijn ongenoegen kwijt over de controle die hem vorig jaar te beurt viel. „Oké, er waren dingen niet orde. Maar ik voelde me wel als een kleine jongen behandeld toen het tankstation werd stilgelegd.”Als het aan de deelgemeente Noord ligt, waaronder zijn stek valt, moet Vink het liefst iedere dag controleren of alles rond pompen en opslag veilig is. „Op een drukke 24 uurslocatie op een van de belangrijkste uitvalswegen van de stad is dat onmogelijk”, zegt hij.

Voor datgene wat toen bij de controle niet in orde bleek heeft hij direct maatregelen genomen. Hij houdt nu regelmatig een snuffelrondje en registreert nauwgezet zijn bevindingen. De straatkolken zijn in een straal van 15 meter explosieveilig uitgevoerd. Mocht er onverhoopt iets fout gaan, dan vliegen de deksels van de kolken tankende bestuurders niet om de oren.

Verder controleert Vink of de lpg-afleverzuilen niet naar gas ruiken en of de installatie- en calamiteitenboeken in de shop op hun plek staan. Eventuele defecten aan de installaties en de actie die daarop wordt ondernomen, registreert hij.

In 2003 bezocht de DCMR Milieudienst Rijnmond 84 tankstations in Rotterdam. „Bij 22 gecontroleerde tankstations was er zo veel niet in orde dat er zowel een strafrechtelijk als een bestuursrechtelijk traject is ingezet”, zegt Edwin Tijdeman, coördinator handhaving van de milieudienst. Bij 11 tankstations werden één of meer voorschriften overtreden.

Vorig jaar werden opnieuw veertig lpg-tankstations bezocht. Tijdeman: „Bij dertig van de veertig bleek er nog steeds sprake van manco’s in de veiligheid. Op lpg-installaties moet een noodstop zijn aangebracht, maar de vraag was of medewerkers wisten wat ze moesten doen wanneer de noodstop werd ingedrukt.”

Veiligheidsmaatregelen tussen de oren van de medewerkers krijgen, bleek lastig. De branche van lpg-leveranciers heeft daarom in samenspraak met het ministerie van VROM voorlichtingsmateriaal en stickers vervaardigd.

Bij Texaco aan de Stadhoudersweg blijkt alles in orde. Annelies Zuurmond, senior medewerker handhaving van de milieudienst, loopt alle hoofdstukken van het installatieboek na en controleert of de jaarlijkse controles zijn uitgevoerd. Het dampretoursysteem van de benzinepompen is in orde. Controle van de vloeistofdichte wegverharding rond de pompen is uitgevoerd. Alleen de daarbij behorende PBV-verklaring ontbreekt. Vink belooft er achteraan te gaan. Met het grondwater is niets mis en de vloeistoftanks zijn aan de buitenkant gecontroleerd op eventuele roestvorming. De boeken gaan dicht.

Ook buiten blijkt alles in orde. Doorvoeringen van brandstofleidingen lekken niet. Er zijn voldoende blusmiddelen aanwezig. De druk op het lpg-vat laat een goed getal zien. Als de noodknoop op de afleverzuil wordt ingedrukt, sluiten keurig de kleppen. Breekkoppelingen van de lpg-slangen zijn gecontroleerd. Die koppelingen voorkomen dat een hele afleverzuil wordt omgetrokken als iemand vergeet de slang terug te hangen.

Vink schat ieder jaar voor ongeveer 12.000 euro de boot in te gaan wanneer er getankt is en men er zonder te betalen vandoor gaat. Ook daar is inmiddels een listig landelijk systeem op verzonnen. Camera’s registreren van elke auto het kenteken dat de computer op een zwarte lijst controleert. De pomp wordt onmiddellijk geblokkeerd als er iets mis is.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer