Economie

Opta pakt telefoonterreur aan

DEN HAAG (ANP) – Telecomwaakhond Opta gaat ongewenste telefoontjes van verkopers en enquêteurs hard aanpakken. De zelfregulering door callcenters en het bedrijfsleven functioneert onvoldoende, constateerde de toezichthouder woensdag.

17 May 2006 19:04Gewijzigd op 14 November 2020 03:46

Zij houden zich onvoldoende aan de afspraak dat consumenten bij elk gesprek de mogelijkheid wordt geboden om uit het bestand te worden geschrapt.De post– en telecomautoriteit gaat callcenters streng controleren en legt bij overtredingen boetes of dwangsommen op.

Veel telefoontjes voldoen niet of slechts ten dele aan de wettelijke eisen, constateert de Opta. Consumenten kunnen zich weliswaar via de website Infofilter.nl afmelden voor telemarketing, maar niet alle bedrijven zijn hierbij aangesloten.

Volgens Peter van Buitenen, directeur van de stichting Infofilter, heeft de branche last van een klein aantal bedrijven dat zich willens en wetens niet aan de regels houdt. Ruim 1,2 miljoen mensen hebben bij Infofilter aangegeven verschoond te willen blijven van ongewenste telefoontjes. „De meeste irritatie komt voort uit het negeren van de wens om niet meer gebeld te worden", merkt Van Buitenen.

De Opta zal deze zomer een klachtenprocedure openen voor telemarketing. De toezichthouder studeert nog op de vorm van de klachtenprocedure voor consumenten. Mogelijk wordt de klachtenregeling voor telemarketing ondergebracht bij de nog op te richten Consumentenautoriteit, een gezamelijk informatieloket van de toezichthouders NMa, DTe en Opta. Hierbij is ook Infofilter betrokken.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer